Automarkt

Nieuwe Volkswagen-baas schrapt investeringen in elektrificatie

De machtswissel aan het hoofd van de Volkswagen Groep leidt ook tot een herziening van de strategie voor de elektrificatie van het Duitse merk. Zo wil de nieuwe baas Oliver Blume geen 2 miljard euro meer investeren in een nieuwe fabriek in Wolfsburg voor de realisatie van het Trinity-elektrificatieproject.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 21 nov. 2022 | Leestijd: 3 min

De Volkswagen Groep is een voortrekker op vlak van elektrificatie onder de Europese constructeurs. Met de ID-familie wordt momenteel een breed gamma aan elektrische wagens uitgerold, maar er wordt ook verder in de toekomstig gepland met het Trinity-project. Dat omvat niet alleen een nieuw elektrisch model, maar ook een volledige nieuwe generatie EV’s die zullen worden ontwikkeld rond drie pijlers (vandaar ook de naam ‘trinity’, drievuldigheid in het Engels): een nieuwe architectuur, een radicaal vernieuwende aanpak van de productie en autonoom rijden op basis van een neuraal netwerk.

Nieuwe baas, nieuwe wetten

Dit project werd gelanceerd onder het bewind van de vorige CEO van Volkswagen Herbert Diess, die met de nieuwe modellen vanaf 2026 van start wou gaan in een gloednieuwe fabriek die in Wolfsburg zou worden opgetrokken en een investering van 2 miljard euro vereist.

Advertentie – lees hieronder verder

In een interview met Automotive News verklaarde de nieuwe CEO Oliver Blume echter dat hij “de zaken toch iets anders ziet en de bouw van een nieuwe fabriek niet meteen nodig acht. In de huidige economische context is deze investering van 2 miljard euro wellicht iets te ambitieus en kunnen de fondsen beter gebruikt worden om de bestaande infrastructuur in Wolfsburg aan te passen aan de nieuwe elektrische modellen.”

Oliver Blume

Efficiënter produceren

De motivatie van Diess was de efficiëntie van de assemblage in de Volkswagen-fabrieken drastisch te verhogen. Volgens hem slaagde Tesla erin een Model Y op 10 uur tijd te vervaardigen in zijn fabriek in Berlijn, terwijl het bij Volkswagen drie keer langer duurde om een ID.3 te produceren. Dat was volgens Diess te wijten aan het verouderde productieapparaat in Wolfsburg. In de geplande nieuwe fabriek zou die handicap weggewerkt kunnen worden.

Een visie die de nieuwe baas Blume dus niet deelt. Intussen werd het Trinity-project met een nieuwe SSP-platform weer op de lange baan geschoven en zou er pas tegen 2030 komen met een nieuwe generatie modellen. Ondertussen zouden er wel elektrische versies van de Golf en Tiguan ontwikkeld worden om de stroom aan nieuwe elektrische modellen op peil te houden. En die zullen in de aangepaste bestaande VW-fabrieken in Wolfsburg gebouwd worden, volgens het van plan van Oliver Blume.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon