Synthetische brandstoffen: zet Europa een valstrik om verbrandingsmotoren te verbannen?

Op het eerste gezicht lijkt de door de Commissie beloofde toelating van synthetische brandstoffen een manier om verbrandingsmotoren na 2035 in gebruik te houden. Dat klopt niet volgens de CEO van BMW. Hij beweert dat de wet “nep” is.

Gepubliceerd op 12 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Synthetische brandstoffen: zet Europa een valstrik om verbrandingsmotoren te verbannen?

In 2022 besloot de Europese Unie om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 1 januari 2035 volledig uit te faseren. Het doel is om de sector van individueel transport koolstofvrij te maken. Alleen ontrolt het verhoopte traject zich momenteel niet zoals gepland. De verkoop van elektrische auto’s keldert, vooral omdat de prijzen te hoog zijn en de ene na de andere subsidie wordt ingetrokken – in Duitsland bijvoorbeeld is de verkoop met 37% gedaald.

Tegen deze achtergrond mogen we een aantal versoepelingen verwachten. In 2026 moet de EU de huidige strategie evalueren en bezien of het nog steeds haalbaar is om de thermische piste te verlaten (de zogenaamde herzieningsclausule). Volgens veel waarnemers slinken de kansen en zullen er aanpassingen nodig zijn. Aanpassingen die al halfslachtig zijn aangekondigd door Ursula Von Der Leyen, de nieuwe voorzitter van de Commissie. Ze heeft toegegeven dat koolstofneutrale synthetische brandstoffen na 2035 mogelijks geaccepteerd worden, zodat auto’s met verbrandingsmotoren kunnen blijven rijden en verkocht worden.

P0035787

Vals groen licht?

Behalve, deze toelating kan ook een parallelle route vormen om verbrandingsmotoren ondanks alles te verbannen. Dat is de mening van BMW CEO Oliver Zipse, die gelooft dat dit meer een geval is van “een bedoeld verbod op verbrandingsmotoren via een achterpoortje”.

Advertentie – lees hieronder verder

“Er zijn talrijke aanwijzingen dat de Europese Commissie een nepoplossing probeert te vinden die zou bestaan uit het versoepelen van het verbod op verbrandingsmotoren door deze zogenaamd open te stellen voor eFuels. Als ze echter niets doet om de invoering van brandstoffen met een lage CO2-uitstoot te versnellen en het gebruik ervan mogelijk te maken, zou dit een opzettelijke verbanning van de verbrandingsmotor via een achterpoortje zijn”, verklaarde Olivier Zipse. Kortom, Europa mag dan wel synthetische brandstoffen toestaan, als er geen middelen worden vrijgemaakt om de productie en distributie ervan te garanderen, zal geen enkele auto met verbrandingsmotor kunnen rijden.

P90497656_highRes_bmw-group-annual-con

Meerdere oplossingen

Net als andere fabrikanten gelooft BMW dat het een vergissing zou zijn om verbrandingsmotoren helemaal te verbieden in 2035. “We blijven geloven dat een volledig verbod op verbrandingstechnologie een vergissing is”, vervolgt de CEO van het merk met het blauw-witte logo. Audi en Mercedes hebben hun beleid om verbrandingsmotoren tegen 2030 te verbannen versoepeld, terwijl BMW nog geen deadline heeft vastgeprikt. Nochtans verkoopt BMW steeds meer elektrische auto’s: in de eerste helft van het jaar bereikte de mix van elektrische auto’s 15,7%, een stijging van 3% vergeleken met 2023.

Olivier Zipse drong er bij Europa op aan om alle mogelijke en denkbare hefbomen te gebruiken en niet te wachten tot 2035 om werk te maken van decarbonisatie. “De belangrijkste bijdragen aan klimaatbescherming zijn degene die we vandaag kunnen leveren: met andere woorden, elke ton CO2 die we nu uitsparen, en niet in de toekomst, telt. Dit betekent dat we ook het gebruik van brandstoffen met een lage CO2-uitstoot, zoals synthetische brandstoffen, E25 [met 25% ethanol en 75% benzine] of HVO100, zo snel en zo breed mogelijk moeten eisen en bevorderen.”

P90273536_highRes_the-new-bmw-i3s-08-2

De situatie weerhoudt BMW er niet van om door te zetten met de grootschalige introductie van elektrische auto’s in zijn gamma. Tegen 2030 staan er minstens zes nieuwe modellen op de planning, om nog maar te zwijgen van het feit dat de X5, X6 en X7 volgens sommige berichten mogelijks ook elektrisch worden. Maar, zoals Olivier Zipse zegt, zo snel mogelijk handelen is waarschijnlijk de meest effeciënte optie, omdat er op Europese wegen 250 miljoen auto’s rondrijden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.