Is het einde van het kostenverschil tussen thermische en elektrische auto’s in zicht? Volgens het Planbureau zijn bepaalde elektrische auto’s nu al minder duur dan hun thermische tegenhangers, over de volledige levenscyclus bekeken. Maar het lijkt erop dat de elektrische auto pas echt kan doorbreken (vooral bij particulieren) als de aankoopprijs hetzelfde (of minder) wordt tegenover een benzine- of dieselwagen.
Terwijl de massaproductie van de elektrische auto zal helpen om de kosten – en dus de prijzen – te verlagen, worden ook andere wegen verkend om de prijzen te beperken. Bijvoorbeeld het gebruik van kleinere batterijen. Dat is de strategie van Ford, die nu gevolgd wordt door Volkswagen.
ID.2 en ID.1
Binnen zijn strategie om de markt voor elektrische auto’s te veroveren, is Volkswagen duidelijk van plan om modellen in massaproductie te nemen die voor het grote publiek betaalbaar zijn. Dat is het doel van het onlangs onthulde concept ID.2all, de voorbode van een compacte auto die in 2025 minder dan 25.000 euro zal kosten en zal wedijveren met de Renault 5 E-Tech, die voor 2024 beloofd is.
Advertentie – lees hieronder verder
Volkswagen wil het hier echter niet bij laten, ondanks de aankondiging afgelopen mei dat het project was stopgezet. De groep is nu ook van plan om een ID.1 te ontwikkelen, dit keer voor ongeveer 20.000 euro, in een poging om Dacia en zijn Spring van de markt te verdringen.
Herwonnen vertrouwen
De komst van dit elektrisch duo – eerst de ID.2, dan de ID.1 – wordt concreter nu Volkswagen weer vertrouwen heeft in de toekomst, zo vertelt de financieel directeur van het merk, Arno Antlitz, aan onze collega’s van Autocar.
De markten zijn gekalmeerd waardoor de prijzen van lithium en nikkel, twee belangrijke grondstoffen voor de batterijen van elektrische auto’s, gedaald zijn en betaalbare elektrische auto’s weer mogelijk lijken. “Vanuit dit oogpunt zijn we er absoluut van overtuigd dat we het doel van 25.000 euro kunnen halen en nog altijd een behoorlijke marge hebben”, legt Arno Antlitz uit. Hij heeft evenveel vertrouwen in de ID.1, die ook winst zou opleveren. Maar de concurrentie wordt zwaar. Zo is Renault van plan om zijn Dacia-ervaring te gebruiken voor een elektrische auto die minder dan 20.000 euro kost.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be