De Dacia Spring wordt verkocht voor 21.000 euro en is daarmee de goedkoopste elektrische auto op de markt. Weliswaar met enkele toegevingen op vlak van het formaat en de actieradius, die theoretisch niet groter is dan 230 km, of 150 km op de snelweg en ongeveer 180-200 km voor gemengd gebruik.
Het succes van de Spring laat in ieder geval zien dat de prijs het meest bepalende element is bij de aankoop van een elektrische auto, veel meer dan de autonomie die niettemin een van de variabelen is die het meest wordt bekritiseerd door de tegenstanders van dit type wagen.
Een halve batterij?
In deze context kan men zich afvragen of een Spring met nog minder autonomie ook gegadigden zou kunnen hebben als die dan tegen een nog lagere prijs wordt aangeboden. “Uiteraard ligt die vraag open bij Dacia”, verklaarde Denis Le Vot, de baas van het merk, aan onze collega’s van Autocar. Als hij de Spring opnieuw moest bedenken, zou hij “de omvang van de batterij met de helft verminderen”. Dit betekent dat de actieradius zou dalen tot een 115 theoretische km, dat wil zeggen waarschijnlijk minder dan 100 km in reëel gebruik.
Advertentie – lees hieronder verder
Sommigen zullen deze uitspraak grotesk vinden, maar eigenlijk houdt ze wel steek. Want uit veel onderzoeken blijkt dat de automobilisten gemiddeld niet meer dan 42 km per dag afleggen, een afstand die voor Spring-rijders zelfs daalt tot 15 km volgens een intern onderzoek.
Als er een beslissing zou worden genomen om deze keuze te volgen, zou dit betekenen dat de prijs van de Spring aanzienlijk zou kunnen worden verlaagd, aangezien 40% ervan door de batterij wordt bepaald. Een snelle berekening leert ons dat zo’n Spring rond de 16.800 euro zou kunnen kosten.
Niet sneller opladen
De baas van Dacia gaat nog verder in zijn reflectie en geeft ook aan dat Dacia niet van plan is om een snellere oplading van zijn batterijen toe te staan, zelfs als ze een lagere capaciteit zouden hebben. Dat zou de prijs zijn die betaald moet worden voor een scherp tarief.
Wat deze visie interessant maakt, is de soberheid die Dacia de wereld van elektrische auto’s wil opleggen: het is niet nodig om de auto vol te proppen met dure technologieën als ze nooit worden gebruikt. Logisch. Bovendien zou deze aanpak ook grondstoffen besparen (met name lithium) door onnodig zware batterijen te vermijden.
Dit sobere en nauwkeuriger afgemeten ontwerp van de elektrische auto zien we ook bij Citroën, dat zijn toekomstige ë-C3 plant met een maximale autonomie van 300 km. Een keuze die toelaat zijn prijs te beperken tot minder dan 25.000 euro. Idem dito bij Ford dat gaat werken aan het gewicht en de aerodynamica van zijn voertuigen zodat ze minder verbruiken om de accu’s niet groter te moeten maken. Is dit de te volgen weg in de toekomst?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be