Is de elektrische auto het wondermiddel? Volgens de Europese overheden wel. In zulke mate zelfs dat er in 2035 geen nieuwe thermische auto’s meer verkocht zullen worden in Europa. Deze verplichting werd een paar weken geleden gevalideerd en het dwingt ons kleine “continent” daarom om de verschuiving naar de elektrische auto volop in te zetten.
Volgens sommige waarnemers is deze gedwongen verandering echter uitsluitend gebaseerd op een erkenning van het falen op dit vlak. De geprogrammeerde vermindering van de uitstoot van broeikasgassen door de vervoerssector werd immers nooit bereikt. In 2019 was namelijk voorzien dat het vervoer zijn kooldioxide-uitstoot met 40% zou verminderen ten opzichte van 1990.
Het tegenovergestelde is echter gebeurd, aangezien de emissies van de vervoerssector de afgelopen 30 jaar met 32 procent zijn gestegen, merkt Etui op, het Europees Vakbondsinstituut dat ook het onafhankelijke onderzoeks- en opleidingscentrum van het Europees Verbond van Vakverenigingen (EVV) is. Bovendien zijn in deze waarde van 32% personenauto’s verantwoordelijk voor een stijging van 43%. Dat is niet niks.
Is Europa verantwoordelijk voor de gestegen emissies?
In een studie getiteld “Zwaardere, snellere en minder betaalbare auto’s” hekelt Etui de positie van de constructeurs die volgens hen niets hebben gedaan om de stijgende uitstoot te stoppen. Daarnaast hekelt het Instituut ook … de Europese Commissie, die heeft bijgedragen aan de institutionalisering van de modernisering van de automobielindustrie, met name door de vaststelling van de normen. Wat bedoelt Etui daar precies mee?
Advertentie – lees hieronder verder
In realiteit namen de auto’s in de periode tussen 2001 en 2015 gemiddeld 10% in gewicht toe en 26% in motorvermogen. Twee factoren die gecombineerd de CO2-uitstoot natuurlijk verhoogden volgens de auteur van de studie, Tomma Pardi: + 21%! En wat Europa moet toegeven, is dat deze ontwikkelingen onder haar impuls hebben plaatsgevonden. De studie beschrijft deze situatie zelfs als een “op hol geslagen regelgeving naar het topgamma“. En om een voorbeeld te geven: een premium auto woog gemiddeld 328 kg meer dan een algemeen model van gelijke grootte.
Dieselgate als eye-opener
In deze context geeft de studie aan dat het dieselgate-schandaal uiteindelijk slechts het logische gevolg is van deze escalatie en vervorming tussen de technologische realiteit en de doelstellingen die door de Europese overheid zijn opgelegd. Het is duidelijk dat het deze op hol geslagen regelgeving is die de constructeurs heeft gedwongen om vals te spelen.
In deze context merkt Tomma Pardi op dat de elektrische auto’s waarschijnlijk hetzelfde pad zullen volgen als verbrandingsauto’s, omdat hun overgewicht (als gevolg van batterijen) echt problematisch is. De auteur kwantificeert zelfs zijn woorden: op 10 jaar tijd zijn elektrische auto’s 600 kg zwaarder geworden.
Een toenemend gewicht betekent echter ook een toenemend elektriciteitsverbruik (dat niet per se groen is), wat uiteraard alle milieubelangen van de elektrische auto hypothekeert, zegt Tomma Pardi. De situatie is des te grotesker, omdat de minerale grondstoffen (lithium, nikkel, kobalt) beperkt zijn en het aanbod nu al problematisch is.
Europa moet zichzelf in vraag stellen
Het is duidelijk dat het in deze context hoog tijd is dat Europa zichzelf in vraag stelt. En dat het zich zowel bewust is van de impact van zijn beslissingen als dat het begint na te denken over hoe deze normen kunnen worden ingevoerd om te voorkomen dat ze leiden tot misbruiken die uiteindelijk de burger duur komen te staan, zoals het geval was tijdens de dieselgate (kosten, volksgezondheid, enz.).
Bovendien heeft deze regelgevingsdrift ook de ongelukkige neiging om constructeurs weg te jagen van lagere marktsegmenten. Dat betekent dat Europa ook helpt om het pad te effenen voor de Chinese fabrikanten die zich juist in deze minder exclusieve categorieën positioneren. Ze hebben dus alle kans om onze industrie te overrompelen en te vernietigen.
Inderdaad, de verschuiving van de regelgeving duwt ons in de richting van de premiummarkt, terwijl ze ook een heel deel van de bevolking betaalbare voertuigen ontzegt die nodig zijn voor hun verplaatsingen. Het is nu al heel duidelijk dat niet iedereen zich in 2035 een elektrische auto zal kunnen veroorloven.
Om deze reden zullen thermische auto’s nog steeds worden getolereerd. En juist vanuit deze situatie zal een nieuw onevenwicht ontstaan, want het zijn deze minderbedeelde burgers die de economische en sociale kosten van het onderhoud van deze thermische voertuigen zullen moeten dragen, die natuurlijk veel zwaarder belast zullen worden. Het is duidelijk dat noch de fabrikanten, noch de Europese autoriteiten lessen hebben getrokken uit het verleden. En dat is heel jammer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be