Het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA), dat verantwoordelijk is voor de classificatie van gevaarlijke producten en bestanddelen in Europa, onderzoekt momenteel het geval van lithium. De organisatie kreeg inderdaad een vraag om het erts in te delen onder het label “reproduceerbaar toxine van categorie 1A”. Dit voorstel werd gedaan aan de Europese Commissie om carbonaat, hydroxide, maar ook lithiumzouten te classificeren als stoffen die schadelijk zijn voor de vruchtbaarheid en gevaarlijk zijn voor kinderen.
Dit dossier, dat momenteel in behandeling is, zou tegen eind 2022 of begin 2023 tot een concreet besluit kunnen leiden. Voor de mijnbouw en de metallurgische industrie is dit een reëel probleem, want als er een positief besluit komt, zou dit ons concurrentievermogen beïnvloeden en de baan verder vrijmaken voor China voor de exploitatie van metalen zoals lithium, vooral in de context van de overgang naar de elektrische auto.
Al tientallen jaren is de Europese Unie bezig met het versterken van haar regelgeving op vlak van milieu en klimaat. Het doel is om tegen 2050 CO2-neutraliteit te bereiken, maar ook om burgers beter te beschermen tegen de schadelijke effecten van bepaalde stoffen of industriële activiteiten. Het opduiken van lithium in de lijst met onderzochte elementen is in meer dan één opzicht verrassend, omdat het duidelijk is dat hernieuwbare energie niet het hele energieprobleem zal oplossen en dat er veel opslagcapaciteit nodig zal zijn. Dus batterijen die zoals we weten intens gebruik maken van lithium.
Verontwaardiging
Advertentie – lees hieronder verder
Het is in deze context dat zeven organisaties uit de metallurgie-industrie alarm slaan. Ze zeggen dat ze zich grote zorgen maken, omdat ze van mening zijn dat het wetenschappelijke bewijs te zwak is om een strikte classificatie te rechtvaardigen. Als een beslissing zou worden genomen om dit element als gevaarlijk te classificeren, zou dit ingaan tegen de doelstellingen van de Europese Green Deal voor de elektrische auto en de zich daarmee snel ontwikkelende sector van de batterijproductie.
Bedrijven die vandaag willen investeren in het batterij-ecosysteem zouden daarmee worden ontmoedigd om dit nog te doen. Wat dus een invloed zou hebben op de investeringen en de capaciteit om lithium in Europa te winnen, te raffineren en te recyclen. Paradoxaal genoeg heeft Europa in 2020 lithium toegevoegd aan zijn lijst van essentiële grondstoffen voor ons continent.
Monopolie van China
Momenteel komt lithium vooral uit Zuid-Amerika of Australië en wordt het geraffineerd in China, maar niet bij ons omdat er hier nog geen sector voor is ontwikkeld. Daarom zorgt China voor zowat 90% van de lithiumraffinage die nodig is voor batterijen.
Europa zit dus in een contradictie om enerzijds lithium als een gevaarlijk product te classificeren en anderzijds de elektrische auto te promoten door hem vanaf 2035 verplicht te maken. Het is het één of het ander. Want ook in Europa is lithium overvloedig aanwezig, zoals in sommige regio’s van Portugal. Zo zouden vele projecten daardoor misschien niet kunnen doorgaan en onze afhankelijkheid van China verder vergroten. Een situatie die met Covid en daarna het post-covid economisch herstel toch zijn limieten heeft getoond.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be