In de nacht van dinsdag op woensdag keurden de 27 lidstaten van de Europese Unie dus het einde van verbrandingsmotoren tegen 2035 goed. Deze bevestiging betekent de facto de stopzetting van de verkoop van nieuwe benzine- en dieselvoertuigen in de Unie met ingang van 1 januari 2035. Deze radicale maatregel heeft als doel om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken. Het blijkt namelijk dat het transport verantwoordelijk is voor 24% van de CO2-uitstoot, inclusief zee- of luchtvervoer en vrachtwagens. De auto alleen al is volgens de laatste schattingen goed voor 15% van de huidige uitstoot.
Deze transitie vormt een echte uitdaging voor de automobielsector, die oplossingen zal moeten vinden om elektrische auto’s efficiënter te maken, met een grotere actieradius, sneller oplaadtijden, maar ook goedkoper, omdat de prijzen vandaag de dag nog steeds veel te hoog zijn voor particulieren. Deze noodzaak om de tarieven te verlagen is lastig, omdat de industrie opereert in een bijzonder fragiele omgeving waar tekorten aan grondstoffen of verstoringen in toeleveringsketens prijsverlagingen momenteel eigenlijk onmogelijk maken, evenals een aanzienlijke toename van de productie. De situatie is zelfs zo zorgwekkend dat verschillende grote autobazen aangeven al in 2024 te vrezen voor ernstige batterijtekorten.
Uitzonderingen
Er zijn echter al enkele afwijkingen op dit besluit. Of in ieder geval wat aanpassingen. Inderdaad, op verzoek van verschillende landen, waaronder Duitsland en Italië, hebben de 27 lidstaten ermee ingestemd om de deur open te laten voor het gebruik van alternatieve brandstoffen (e-brandstoffen), maar ook een plug-in hybridisatie als deze technologieën het mogelijk maken om de nul-koolstofdoelstelling te bereiken. In het besluit van de 27 lidstaten staat dat de Commissie in 2026 de geboekte vooruitgang zal beoordelen en “de noodzaak om deze doelstellingen te herzien, rekening houdend met technologische ontwikkelingen, onder meer in het licht van plug-in hybride technologieën en het belang van een levensvatbare en sociaal rechtvaardige economische overgang naar nulemissies.”
Advertentie – lees hieronder verder
Tijdens hun bijeenkomst in Luxemburg keurden de 27 Europese milieuministers ook een verlenging met 5 jaar goed van de vrijstelling van CO2-verplichtingen die wordt verleend aan zogenaamde “nichefabrikanten” – d.w.z. fabrikanten die minder (of ongeveer) 10.000 voertuigen per jaar produceren – tot eind 2035. Deze uitzondering, het zogenaamde “Ferrari-amendement”, zal de luxemerken ten goede komen.
Er zijn echter al enkele afwijkingen op dit besluit. Of in ieder geval wat aanpassingen. Inderdaad, op verzoek van verschillende landen, waaronder Duitsland en Italië, hebben de 27 lidstaten ermee ingestemd om de deur open te laten voor het gebruik van alternatieve brandstoffen (e-brandstoffen), maar ook een plug-in hybridisatie als deze technologieën het mogelijk maken om de nul-koolstofdoelstelling te bereiken. In het besluit van de 27 lidstaten staat dat de Commissie in 2026 de geboekte vooruitgang zal beoordelen en “de noodzaak om deze doelstellingen te herzien, rekening houdend met technologische ontwikkelingen, onder meer in het licht van plug-in hybride technologieën en het belang van een levensvatbare en sociaal rechtvaardige economische overgang naar nulemissies.”
Tijdens hun bijeenkomst in Luxemburg keurden de 27 Europese milieuministers ook een verlenging met 5 jaar goed van de vrijstelling van CO2-verplichtingen die wordt verleend aan zogenaamde “nichefabrikanten” – d.w.z. fabrikanten die minder (of ongeveer) 10.000 voertuigen per jaar produceren – tot eind 2035. Deze uitzondering, het zogenaamde “Ferrari-amendement”, zal de luxemerken ten goede komen.
Het traject van dit voorstel van de Commissie is echter nog niet voorbij, want over de maatregelen moet opnieuw met de leden van het Europees Parlement worden onderhandeld. Voor veel waarnemers is dit een grote uitdaging voor de autosector, maar ze is noodzakelijk om de Chinese en Amerikaanse concurrentie te counteren die sterk heeft ingezet op elektrische voertuigen voor de toekomst van hun industrie.
Vrees
Op papier lijkt de overgang naar de elektrische auto misschien een goede oplossing om onze broeikasgassen te verminderen, maar eigenlijk is ze ingewikkeld te implementeren. Deze situatie roept vragen en angsten op, vooral over de maatschappelijke impact van een te snelle transitie. En daarom blijft de deur open voor e-brandstoffen die gebruikt zouden kunnen worden voor de verbrandingsmotoren van plug-in hybrides. Bij te veel maatschappelijke schade zouden politici altijd aan deze hefboom kunnen trekken om onvrede of zelfs excessen te voorkomen.
Veel fabrikanten geloven in deze oplossing van e-brandstoffen, maar niet de NGO’s die ze te duur en energieverslindend vinden. Uiteraard is de inzet van de elektrische auto onlosmakelijk verbonden met de grootschalige installatie van laadpalen. Europa heeft de lidstaten dan ook gevraagd om elke 60 km een snellaadstation op de snelwegen te plaatsen voordat het secundaire netwerk wordt aangepakt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be