België heeft een nieuwe autobelasting ingevoerd zodat vanaf 2026 nog enkel 100% elektrische auto’s aftrekbaar zijn. Met een markt die voor 60% uit bedrijfs- of professionele auto’s bestaat, is de kans dus groot dat die evolutie zich snel zal voltrekken.
Ook Vlaanderen heeft beslist om nog verder én sneller te gaan. Die regio wil de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren namelijk al verbieden vanaf 2029, 6 jaar voor de Europese deadline. In dit verband stelde Gocar de vraag naar de toekomst van de klassieke tankstations. Zullen zij deze overgang overleven? Of zal het voor gebruikers van auto’s met verbrandingsmotoren over een paar jaar lastig worden om nog benzine te vinden?
Shell geeft de start
De oliemaatschappijen denken in ieder geval al na over deze transitie, omdat het duidelijk is dat zij als een der eersten getroffen zullen worden, ook al wordt aardolie ook gebruikt voor vele andere toepassingen die relevant zullen blijven (kunststofproductie, chemie, enz.). Shell is bijvoorbeeld net begonnen met het ombouwen van een aantal van zijn klassieke tankstations.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is zo in Londen, waar het merk net een van zijn voormalige tankstations heeft omgebouwd. En dat is logisch, want Londen is ook een grote lage-emissiezone waarin vervuilende auto’s zwaar worden belast. Elektrische voertuigen zijn er dan ook steeds talrijker. Daarom biedt het station in plaats van benzine- of dieselpompen negen snelladers van 175 kW, met ook een café, een pechverhelpingsdienst en een gedeelde openbare ruimte met gratis wifi.
Nieuw businessmodel voor oliemaatschappijen
Uiteraard zal dit initiatief er ook in ons land komen, aangezien steeds meer Belgische steden lage-emissiezones invoeren (Antwerpen, Gant, Brussel, enz.) waardoor er meer elektrische wagens zullen opduiken.
Voor oliemaatschappijen gaat het erom een nieuw economisch model aan te nemen ter vervanging van de huidige tankstations. Zij zullen dus overschakelen op elektriciteit, wat ook een gevolg zal hebben op de gewoonten van de consumenten. Want nu liggen laadzones voor elektrische auto’s nog vaak in het hol van pluto of op een parkeerplaats van een hotel, wat niet erg handig is. De oliemaatschappijen die al ideaal gelegen locaties hebben in en nabij steden en het nodige personeel, gaan deze nieuwe strijd dus aan met een stevig voordeel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be