De Corvette staat voorlopig nog steeds synoniem voor zuivere – lees: atmosferische – V8-prestaties. Daar komt verandering in, want Chevrolet verzekert de komst van een oplaadbare hybride die volgend jaar al zou verschijnen. Even verrassend is dat het model voor het eerst in zijn rijke geschiedenis vierwielaangedreven wordt.
En daarmee zijn we er zelfs nog niet, want de Amerikaanse fabrikant plant eveneens een 100% elektrische versie die snel in het spoor van de PHEV zal volgen. Ja, ook dat wordt een 4×4…
Plaagcampagne
Om dit door veel fans niet echt gesmaakte nieuws aan te kondigen, heeft Chevrolet een video op het internet gezwierd (zie onder) waarin we de hybride Corvette aan het werk zien. Enerzijds zien (en horen) we hoe een verbrandingsmotor zijn achterwielen in beweging zet, anderzijds hoe een elektrische motor de voorwielen aandrijft.
Advertentie – lees hieronder verder
Net zoals de rest
In afwachting van de onvermijdelijke overgang naar 100% elektrische mobiliteit, geniet plug-in hybridisatie de voorkeur van de topsportwagenfabrikanten: onder meer Ferrari en McLaren hebben al voor deze technische oplossing gekozen, en Aston Martin gaat dezelfde weg op.
Rijke geschiedenis
Als we het over Amerikaanse iconen hebben, zijn er twee namen die telkens opnieuw vallen: de Ford Mustang en de Chevrolet Corvette. De eerste mag dan wel al zeven jaar op rij de best verkopende sportwagen ter wereld zijn; dat wil niet zeggen dat de Corvette minder begeerd is.
Toen hij in 1953 op de markt kwam (zie foto boven), herschreef hij onmiddellijk de geschiedenis van het merk. De Corvette werd aanvankelijk ontwikkeld om het succes van Britse roadsters in de Verenigde Staten tegen te gaan – het was dan ook een cabrio – maar deed veel meer dan dat.
Het model werd zodanig populair dat de generaties en alsmaar sportievere designs zich opvolgden en de Corvette groeide snel uit tot een regelrechte supersportwagen. Op een gegeven moment werd zelfs op Lotus beroep gedaan (voor de ontwikkeling van de ZR1 van 1990).
Is de laatste de beste?
Inmiddels zitten we aan generatie acht en die laatste Corvette is misschien wel de beste ooit. C8 gedoopt, een auto die Gocar eind vorig jaar getest heeft (net als de op-en-top Amerikaanse Mustang GT500 trouwens!), ruilde zijn voorin geplaatste V8-motor in voor een achteraan in het midden gemonteerd exemplaar. Die wissel maakte niet alleen komaf met de karakteristieke lange neus van de Corvette maar gaf hem ook een meer Europese, Ferrari-achtige look.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be