Ter herinnering: in 2015 stemde de regering-Michel voor de zogenaamde taxshift, de hervorming die de belastingdruk beter moest verdelen en bepaalde producten voordeliger moest maken vanuit maatschappelijke optiek. Zo werd bijvoorbeeld de belasting op frisdranken die slecht zijn voor de gezondheid verhoogd, net als de prijs voor een liter diesel – we zaten toen volop in Dieselgate – een brandstof die als schadelijk voor de volksgezondheid werd bestempeld wegens de uitstoot van fijnstof en NOx (stikstofoxiden).
Vanaf dan werd diesel niet meer bevoordeeld aan de pomp: de accijnzen die op deze brandstof geheven werden, zouden geleidelijk verhogen, in tegenstelling tot de accijnzen op benzine. Na drie jaar moest een liter benzine systematisch minder duur worden dan een liter diesel. En dat is precies wat er gebeurde.
Spectaculaire daling
Tijdens de energiecrisis is de prijs van een liter diesel de jongste tijd echter aanzienlijk gedaald, zelfs ondanks het door Europa afgekondigde embargo op zowel ruwe olie die door Rusland over zee wordt vervoerd als het embargo (sinds 5 februari 2023) op alle verwerkte olieproducten uit Rusland, inclusief diesel.
Het is wellicht velen opgevallen dat de prijs van een liter diesel dinsdag alweer met 4 eurocent zakte naar 1,738 euro, terwijl de prijs van benzine 95 nu … 1,764 euro bedraagt. De situatie is dus precies het tegenovergestelde van wat de befaamde taxshift beoogde. En het verschil had nog veel groter kunnen zijn zonder de reactivatie van het positieve cliquetsysteem, dat de overheid na de prijsexplosie in het voorjaar van 2022 op pauze had gezet. Hoe komt dit?
Advertentie – lees hieronder verder
In werkelijkheid is de situatie het gevolg van de dalende vraag naar diesel, terwijl de vraag naar benzine maar blijft stijgen, zo vertelt de federatie van brandstofhandelaars Brafco aan Sud Presse. De automobilisten ruilen massaal hun dieselauto’s (en niet alleen in België). Het gevolg is dat, terwijl de aardolieproducten naar hun normale niveau terugkeren, de prijs van diesel daalt.
De vraag die op ieders lippen brandt: blijft dit ook duren? Volgens Brafco blijkbaar wel. De federatie verwacht geen doembeeld van een nieuwe prijspiek, zoals we die afgelopen zomer zagen. Bovendien blijven de prijzen op de internationale markten dalen en lijken de alarmerende voorspellingen dus niet uit te komen. De prijzen zullen niet dalen tot het niveau van voor de covidcrisis toen ze rond 1,3 euro per liter lagen, maar binnenkort zouden ze volgens Brafco stabiliseren rond 1,6 euro per liter, de prijs van voor de start van de oorlog in Oekraïne.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be