Energie

Is waterstof dan toch niet zo ecologisch?

In een studie van een Amerikaanse NGO worden vraagtekens geplaatst bij de neutraliteit van de huidige waterstofproductie, waarvan lekkages nefast zouden zijn voor het milieu.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 18 aug. 2022 | Leestijd: 3 min

De waterstof-brandstofceloplossing, die door bepaalde fabrikanten zoals BMW en Toyota worden verdedigd, werd onlangs sterk bekritiseerd door de Amerikaanse NGO Environmental Defense Fund (EDF). Deze laatste heeft een studie gepubliceerd die het groene imago van waterstof aan het wankelen dreigt te brengen. Het probleem zit ‘m in diwaterstof, een molecule die wordt aangetroffen in de werking van modellen die zijn uitgerust met een brandstofcel, en die veel kleiner is (8 keer kleiner om precies te zijn) dan bijvoorbeeld methaan.

BMW waterstof

Advertentie – lees hieronder verder

Onvermijdelijke lekkage

Wegens zijn geringe omvang veroorzaakt diwaterstof opslagproblemen en heeft het de neiging om te gaan lekken, vooral wanneer het tot een gas wordt samengeperst. Het probleem daarbij is dat waterstof een broeikasgas betreft dat schade toebrengt aan de atmosfeer. Deskundigen van het Environmental Defense Fund leggen uit dat lekkages serieus onder controle moeten worden gehouden als men waterstof effectief op grote schaal als brandstof voor auto’s wil gebruiken.

Het EDF voegt daaraan toe dat de waterstofemissies in de atmosfeer momenteel niet exact bekend zijn. Volgens de meest optimistische schattingen gaat het om 1% van de geproduceerde hoeveelheden, al wordt er voor bepaalde situaties van 10% gesproken.

Toyota hydrogène 2

Volgens dezelfde onderzoekers zou een gemiddeld lekpercentage van 1% de opwarming van de aarde tegen 2050 met ongeveer 0,025°C doen toenemen, wat erg weinig is, maar verliezen van 5% of 10% zouden de gemiddelde mondiale temperatuur met respectievelijk 0,1 of 0,4°C de hoogte injagen. “Zo’n klimaatverandering kunnen we wel missen”, besluiten ze.

Kortom, volgens deze mensen is waterstof vooralsnog niet de ultieme oplossing om de milieu-impact van auto’s te beperken, of toch niet op de manier waarop ‘we’ nu bezig zijn. Ze pleiten voor uitgebreid onderzoek naar nieuwe oplossingen om de opslag efficiënter te maken. De ontwikkeling van waterstof in poedervorm zou dit soort problemen weliswaar kunnen voorkomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon