Is waterstof dan toch niet zo ecologisch?

In een studie van een Amerikaanse NGO worden vraagtekens geplaatst bij de neutraliteit van de huidige waterstofproductie, waarvan lekkages nefast zouden zijn voor het milieu.

Gepubliceerd op 18 augustus 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Is waterstof dan toch niet zo ecologisch?

De waterstof-brandstofceloplossing, die door bepaalde fabrikanten zoals BMW en Toyota worden verdedigd, werd onlangs sterk bekritiseerd door de Amerikaanse NGO Environmental Defense Fund (EDF). Deze laatste heeft een studie gepubliceerd die het groene imago van waterstof aan het wankelen dreigt te brengen. Het probleem zit ‘m in diwaterstof, een molecule die wordt aangetroffen in de werking van modellen die zijn uitgerust met een brandstofcel, en die veel kleiner is (8 keer kleiner om precies te zijn) dan bijvoorbeeld methaan.

P90433012_highRes_bmw-ix5-hydrogen-08-

Onvermijdelijke lekkage

Wegens zijn geringe omvang veroorzaakt diwaterstof opslagproblemen en heeft het de neiging om te gaan lekken, vooral wanneer het tot een gas wordt samengeperst. Het probleem daarbij is dat waterstof een broeikasgas betreft dat schade toebrengt aan de atmosfeer. Deskundigen van het Environmental Defense Fund leggen uit dat lekkages serieus onder controle moeten worden gehouden als men waterstof effectief op grote schaal als brandstof voor auto’s wil gebruiken.

Het EDF voegt daaraan toe dat de waterstofemissies in de atmosfeer momenteel niet exact bekend zijn. Volgens de meest optimistische schattingen gaat het om 1% van de geproduceerde hoeveelheden, al wordt er voor bepaalde situaties van 10% gesproken.

Advertentie – lees hieronder verder

2021-kf3-gr-yaris-h2-hero-high-002-2

Volgens dezelfde onderzoekers zou een gemiddeld lekpercentage van 1% de opwarming van de aarde tegen 2050 met ongeveer 0,025°C doen toenemen, wat erg weinig is, maar verliezen van 5% of 10% zouden de gemiddelde mondiale temperatuur met respectievelijk 0,1 of 0,4°C de hoogte injagen. “Zo’n klimaatverandering kunnen we wel missen”, besluiten ze.

Kortom, volgens deze mensen is waterstof vooralsnog niet de ultieme oplossing om de milieu-impact van auto’s te beperken, of toch niet op de manier waarop ‘we’ nu bezig zijn. Ze pleiten voor uitgebreid onderzoek naar nieuwe oplossingen om de opslag efficiënter te maken. De ontwikkeling van waterstof in poedervorm zou dit soort problemen weliswaar kunnen voorkomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
51.757 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.757 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.