Kolencentrales op volle toeren in Nederland

De Nederlandse regering wil de sterk vervuilende kolencentrales weer harder laten draaien om gas te besparen. Dat botst op groot ongeloof bij het publiek dat dus elektrisch moet gaan verwarmen en rijden met stroom… uit die kolencentrales. Of hoe de oorlog in Oekraïne de klimaatplannen compleet in de war dreigt te sturen.

Gepubliceerd op 21 juni 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Kolencentrales op volle toeren in Nederland

Dit scenario zat eraan te komen. Ook al is de boycot van Russische olie en aardgas te verantwoorden vanuit politiek standpunt om druk te zetten op Poetin om zich terug te trekken uit Oekraïne, toch zullen vooral de Westerse landen hiervan zelf de grootste nadelen ondervinden door een tekort aan fossiele brandstoffen op korte termijn, die we nu eenmaal nodig hebben voor onze elektriciteitsproductie, huishoudelijke verwarming, transport, enz.

Elk land heeft wel zijn strategische gasvoorraden die als buffer kunnen dienen om tijdelijke tekorten op te vangen, maar ook niet meer dan dat. En aangezien de conflict in Oekraïne wellicht nog verscheidene maanden of zelfs jaren kan aanslepen, dreigen er in de nabije toekomst toch serieuze problemen voor onze energievoorziening, waarin gas nog steeds een zeer belangrijke rol speelt. Zeker omdat een groot deel van dat gas uit Rusland komt en er niet meteen alternatieven voor die volumes beschikbaar zijn.

Kolen stoken om gas te sparen

Daarom besliste onlangs Duitsland nog dat zijn kolencentrales weer harder moeten gaan draaien om de productie van elektriciteit te verzekeren. Die wending kwam er nadat Rusland had gedreigd de gaskraan weldra te gaan dichtdraaien. En aangezien een derde van de Duitse aardgas door het Russische Gazprom wordt geleverd, is dat natuurlijk een probleem, vooral om de gasvoorraden op peil te houden met het oog op de volgende winter.

Intussen volgde ook Nederland dat voorbeeld van zijn buurland. De regering kondigde daar eveneens aan dat de kolencentrales weer volop zullen gaan draaien om stroom te leveren, terwijl de gascentrales worden teruggeschroefd om te anticiperen om het dreigend gastekort dat in de komende maanden wordt verwacht. Deze beslissing zorgt voor heel wat tumult in Nederland, omdat de aankondiging er kwam van klimaatminister Rob Jetten (D66). Dat is dezelfde man die enkele jaren de felomstreden sluiting van “de veel te vervuilende kolencentrales” doorvoerde, die enkele honderden werknemers hun baan kostte en fel protest uitlokte in Nederland.

Advertentie – lees hieronder verder

jetten

Energiekater

Hiermee dreigt de energietransitie voor een flinke kater te zorgen door de onverwachte politieke verwikkelingen die door de oorlog in Oekraïne op gang zijn gebracht. De voorbije jaren werd de overgang ingezet naar een schonere energieproductie op basis van duurzame energie (wind, zon…), waarbij ook de klassieke elektriciteitscentrales op fossiele brandstoffen (gas, kolen, …) en kernenergie werden afgebouwd. Maar dat dreigt nu door de huidige context in een gigantische ‘energiekater’ te eindigen.

Veel mensen schakelden voor hun huishoudelijke verwarming en auto al over op elektriciteit, die niet alleen schaars en duur dreigt te worden, maar bovendien door de omstandigheden op een zeer ouderwetse en vervuilende manier wordt geproduceerd. Dat maakte de dure milieu-investeringen van de particulieren eens zo zuur, omdat ze op deze manier totaal geen positief effect hebben op de milieukwaliteit.

De roep wordt dan ook steeds luider om de vele maatregelen voor een beter en leefbaarder milieu in een realistische context te plaatsen, die rekening houdt met de huidige, gewijzigde omstandigheden en de consument niet verder op onnodige kosten jaagt in deze barre economische tijden. Want ook al vechten wij met de Russen geen oorlog uit op het terrein, op economisch vlak zet Poetin het mes wel stevig op onze keel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.