Synthetische brandstoffen worden steeds vaker gepresenteerd als hét alternatief voor de mobiliteit van de toekomst. Onder druk van lobby’s ziet Europa ze zelfs als het enige alternatief voor elektrische auto’s na 2035. Dit zou betekenen dat we verbrandingsmotoren en plug-in hybrides mogen blijven gebruiken, die dan een “neutraal” verbruik zullen hebben.
Maar is het gebruik van synthetische brandstoffen wel realistisch? Uit een gezamenlijk onderzoek van de ADAC (die doorgaans de auto-industrie steunt), het Duitse ministerie van Milieu, onderzoeksinstituut Fraunhofer ISI en het Internationaal Energieagentschap (IEA) blijkt dat e-brandstoffen vooral voor privéauto’s een utopie zijn. Ze vergen te veel energie om te produceren, blijven schaars en de algemene kosten vallen simpelweg te duur uit. Volgens de onderzoekers zijn ze alleen haalbaar in sectoren waar elektrificatie moeilijk is, zoals de luchtvaart en scheepvaart.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Climate Alliance (een netwerk van bijna 2.000 Europese steden, regionale overheden, NGO’s en andere klimaatgerichte organisaties). Volgens de organisatie misleiden voorstanders van verbrandingsmotoren na 2035 de consument.

Advertentie – lees hieronder verder
Niet neutraal?
Volgens het onderzoek zijn e-brandstoffen inefficiënt en schadelijk voor het klimaat, vooral door het (te) hoge energieverbruik bij de productie. Synthetische brandstof ontstaat uit biomassa en - meestal - door koolstof en waterstof te combineren, maar dat proces kost veel energie. Waterstof moet eerst via elektrolyse worden geproduceerd, wat op zichzelf al energie-intensief is, net als het direct afvangen van koolstof uit industriële processen. Dit alles vereist gigantische hoeveelheden hernieuwbare energie - zonder die groene stroom verliezen e-brandstoffen hun hele bestaansrecht.

Het onderzoek stelt dat 150 windturbines – zonder vermogensspecificatie – 240.000 elektrische auto’s van stroom kunnen voorzien, terwijl datzelfde aantal turbines slechts 37.500 voertuigen op e-brandstoffen kan aandrijven. Als deze berekening klopt, is het energieverlies van bron tot wiel gigantisch. Daarnaast concludeert de studie dat elektrische auto’s over hun volledige levenscyclus 40 tot 50% minder CO2 uitstoten, vooral door het grote energieverlies tijdens de productie van e-brandstoffen.

Welke toekomst voor synthetische brandstoffen?
De EU heeft haar standpunt verzacht en stelt dat er na 2035 alleen nog “koolstofneutrale” auto’s verkocht mogen worden. Maar wat betekent dat in het licht van deze vernietigende studie? In werkelijkheid kunnen e-brandstoffen nuttig zijn voor sectoren waar elektrificatie lastig is, zoals luchtvaart, scheepvaart en industrie. Voor de gewone auto lijken ze echter te laat te komen, te duur te blijven en tegen 2050 te schaars te zijn om een serieuze rol te spelen. Het debat is nog lang niet voorbij.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be