Zijn plug-inhybrides de toekomst voor veelrijders? Hoewel dieselmotoren nog steeds uitblinken in brandstofefficiëntie en actieradius, lijkt hun dominantie te wankelen. De nieuwe generatie oplaadbare hybrides, zoals de Chery Fulwin A8L, zet de toon door een afstandsrecord in praktijkomstandigheden te breken.
Deze Chinese auto verrast op meerdere fronten en bewijst dat fabrikanten uit het Midden-Koninkrijk meer in huis hebben dan alleen expertise in elektrische aandrijving. De Chery introduceert namelijk een vernieuwende plug-inhybride technologie, waarbij een 1,5 liter-turbomotor met 156 pk, een elektromotor van 203 pk en een 18,67kWh-accu worden gecombineerd. Hoewel dit op het eerste gezicht niet revolutionair lijkt, springt het lage theoretische verbruik van 4,2 l/100 km (volgens de gunstige Chinese WLTC-cyclus) eruit. Extra handig: de batterij ondersteunt snelladen, waarmee je in slechts 19 minuten van 30% naar 80% oplaadt bij een gelijkstroomstation.
Een hele prestatie
Chery heeft zijn grote sedan laten homologeren, en volgens de Chinese CLTC-cyclus zou hij een onwaarschijnlijke actieradius van 2.100 kilometer halen. Ongelooflijk? Niet echt. Want net zo goed onwaarschijnlijk heeft de Fulwin A8L dit theoretische cijfer namelijk overtroffen door maar liefst 2.369 kilometer af te leggen voordat hij moest bijtanken.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is dus echt een indrukwekkende prestatie en bovendien uitermate interessant. Wie droomt er nou niet van om pas na 2.000 kilometer weer te moeten tanken?
De verklaring
Maar er is natuurlijk een verklaring voor deze prestatie: optimale rijomstandigheden en een zeer lage rijsnelheid. Het doet denken aan het record van de Volkswagen Lupo 3L van enkele jaren geleden, die 33.333 km aflegde op 793 liter diesel met een verbruik van slechts 1,99 l/100 km. Ook toen was alles tot in de puntjes geoptimaliseerd.
Komt dit model naar Europa? Dat is nog maar de vraag. Chery wil nog steeds auto’s assembleren in Europa, mogelijk in de voormalige Nissan-fabriek in Spanje, al loopt dat project enkele maanden vertraging op. Plug-inhybrides bieden veel voordelen dankzij grotere accu’s, maar worden beperkt door steeds kleinere brandstoftanks (35 tot 40 liter), wat de totale actieradius drukt.
Als zulke plug-inhybrides al een rol te spelen hebben, zal deze slechts tijdelijk zijn, want elektrische auto’s met een actieradius van 1.000 kilometer staan al voor de deur. Nio heeft net een record van 1.044 kilometer gevestigd, mogelijk gemaakt door een batterij die in slechts drie minuten kan worden gewisseld bij speciale wisselstations. De strijd om de langste actieradius is dus nog lang niet gestreden.
Il s’agit donc d’une performance tout à fait étonnante et des plus intéressante. Car qui en effet ne rêve pas de devoir passer à la pompe qu’une fois tous les 2.000 km ?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be