Hybride

Deze plug-inhybride rijdt 2.000 km zonder te tanken

De plug-inhybride mag dan wel op zijn retour zijn door de minder gunstige fiscaliteit, nog niet iedereen geeft hem op. Eén constructeur in het bijzonder prijst de vele kwaliteiten en slaagt er zelfs in om 2.000 km af te leggen met één brandstoftank en één batterijlading. Volstaat dit om kopers te overtuigen?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 2 jun. 2024 | Leestijd: 4 min

De verkoop van plug-inhybrides is de laatste jaren geleidelijk teruggevallen in Europa. Ze blijven duur in aankoop en profiteren steeds minder van fiscale voordelen, die meer geconcentreerd zijn op volledig elektrische auto’s. Wellicht zet deze daling zich voort, vooral omdat Europa besloten heeft om hun theoretische verbruikscijfers, die te optimistisch waren volgens de WLTP-cyclus, te verdubbelen. Een model waarvan de CO2-waarde plots verdubbelt (of zelfs verdrievoudigt tegen 2027) wordt uiteraard minder gewild en zwaarder belast.

Toch blijven bepaalde constructeurs geloven in het concept van de plug-inhybride, vooral nu klanten terughoudend staan tegenover elektrische auto’s. Plug-inhybrides kunnen een comeback maken, omdat ze iets goedkoper zijn, het rijbereik niet beperken en niet afhankelijk zijn van het laadnetwerk. Dit hopen merken zoals Renault en Mercedes, die beloofd hebben om PHEV’s te blijven produceren tot het laatste moment (2035).

Advertentie – lees hieronder verder

BYD20001

2.000 km?

Hoewel ze eerder bekendstaan om hun elektrische auto’s, geloven Chinese constructeurs ook nog altijd in plug-inhybrides. BYD bijvoorbeeld, dat net de vijfde generatie van deze aandrijving onthuld heeft en met verbazingwekkende cijfers komt. Dankzij het zeer lage verbruik zouden twee nieuwe modellen 2.100 km kunnen afleggen met één tank brandstof en één batterijlading. Dat is een reis van München naar Madrid zonder te tanken. Maar is dit echt mogelijk? 

Volgens BYD zijn deze resultaten te danken aan een verbrandingsmotor met een zeer laag verbruik en een rendement van 46,06%, terwijl de beste motor op de markt momenteel die van de Toyota Prius is (41%). Het officiële benzineverbruik van de Prius bedraagt maar 2,9 l/100 km en dat van de elektromotor 10,7 kWh/100 km.

Andere normen

Zorgt BYD voor een mirakel? Helemaal niet, want deze twee waarden zijn gebaseerd op de NEDC- en CLTC-cycli, die veel minder streng zijn dan het Europese WLTP-protocol. De WLTP-cijfers worden trouwens ook bekritiseerd omdat ze niet echt realistisch zouden zijn. Maar BYD trekt zich daar niets van aan en wijst erop dat het bij interne tests zelfs 2.500 km kon afleggen met één tankbeurt. De batterij heeft een capaciteit van 10,08 kWh (80 km CLTC-bereik) of 15,8 kWh (120 km CLTC), afhankelijk van het model in kwestie, de berlines Qin L DM-i en Seal 06 DM-i. Wat BYD echter niet bekendmaakt, is de grootte van de brandstoftank. Die moet toch vrij groot zijn.

Ook al liggen de cijfers die BYD opgeeft waarschijnlijk ver van de werkelijkheid, toch is een plug-inhybride met een rijbereik van 1.000 km interessant. Tot nu toe haalden alleen dieselmotoren zo’n rijbereik. En aangezien die geleidelijk verdwijnen, zouden de plug-inhybrides (die in China voor minder dan 15.000 euro te koop zijn) weleens veel mensen kunnen verleiden…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon