Het is algemeen bekend dat de prestaties van batterijen na verloop van tijd afnemen. Dit vermindert niet alleen het rijbereik, maar betekent ook dat hun prestaties kunnen veranderen op het moment dat de energie gebruikt wordt. Bij een sportwagen is dat een probleem, want de beloofde prestaties kunnen dan niet waargemaakt worden.
Deze situatie is schadelijk voor constructeurs, vooral voor de meest prestigieuze merken. Niet alleen daalt de marktwaarde van de auto, de rijke kopers verliezen ook vertrouwen in het merk.
Ferrari innoveert
Daarom heeft Ferrari voor zijn plug-inhybrides een nogal radicale beslissing genomen. Vanaf nu biedt het merk uit Maranello twee nieuwe, uitgebreide garantieprogramma’s aan: Warranty Extension Hybrid en Power Hybrid. Deze twee opties zijn alleen van toepassing op PHEV’s: de SF90 Stradale, SF90 Spider, 296 GTB en 296 GTS.
Ferrari’s doel is om de prestaties van zijn auto’s te behouden en daarmee het vertrouwen van de klanten, die zeer hoge verwachtingen hebben. Het Warranty Extension Hybrid-contract voorziet in gratis vervanging van de batterij na het achtste jaar. Een aanbod dat klanten waarschijnlijk met open armen zullen ontvangen. En de Power Hybrid-garantie gaat nog verder.
Advertentie – lees hieronder verder
Overdraagbare garantie
Power Hybrid verlengt de fabrieksgarantie op alle onderdelen van de aandrijflijn, inclusief het hybride systeem, van het achtste tot het zestiende jaar. Het omvat ook een tweede batterijvervanging wanneer de auto zestien jaar oud wordt.
Het voordeel van deze formule is dat deze garantiecontracten overdraagbaar zijn als je de auto doorverkoopt, waardoor de waarde van de modellen na verloop van tijd gegarandeerd wordt. Auto’s die al gekocht zijn, komen ook in aanmerking voor deze twee garanties, op voorwaarde dat Ferrari de auto geïnspecteerd heeft.
Geldkwestie?
Tot nu toe valt er niets op aan te merken, want Ferrari heeft een onberispelijke reputatie in de delicate kwestie van de dienst na verkoop. Maar er zit een addertje onder het gras. Zoals te verwachten, zijn deze garanties eigenlijk niet gratis. Gratis zijn alleen de vervangingswerken. Ferrari zwijgt in alle talen over de prijzen die in rekening zullen gebracht worden, maar verschillende bronnen die op de hoogte zijn van het dossier spreken van een jaarlijkse kostprijs van ongeveer… 7.000 euro. Dit is op zijn zachtst gezegd een fors bedrag, dat neerkomt op 56.000 euro na de eerste acht jaar. En meer dan 110.000 euro na zestien jaar garantie.
De batterijen zijn uiteraard duur, maar toch ook niet zo duur. De batterij van de 296 GTB heeft bijvoorbeeld maar een capaciteit van 7,45 kWh. Ter vergelijking: de batterij in een Jeep Wrangler 4xe kost 14.185 euro, maar heeft een capaciteit van 17,3 kWh. Ferrari geeft ook aan dat de batterij in kwestie vervangen wordt door hetzelfde onderdeel… of door een nieuw onderdeel met de laatste technologie. De technologie evolueert zeker, maar hoe zit het met de compatibiliteit en dus met de waarde op lange termijn?
Het valt nog te bezien in hoeverre Ferrari-klanten bereid blijken om te betalen voor deze verlengde garanties. Het marketingteam heeft deze vraag ongetwijfeld al bestudeerd. Voor sommigen vormt het ongetwijfeld geen probleem. In ieder geval is het garantiemodel innovatief en vooral bedoeld om het vertrouwen in elektrische aandrijflijnen een boost te geven, wetende dat Ferrari eind 2025 zijn eerste 100% elektrische model lanceert.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be