Berlijnse autoriteiten laten 30 km/u achter zich en bouwen stadsautosnelweg

In heel Europa nemen grote steden maatregelen om auto’s uit het stadscentrum te weren. Het einde van een tijdperk? Niet in Berlijn, waar de autoriteiten een stap terugzetten door de maximumsnelheid te verhogen van 30 naar 50 km/u en een nieuwe stadsautosnelweg aan te leggen. Maar waarom?

Gepubliceerd op 18 februari 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Berlijnse autoriteiten laten 30 km/u achter zich en bouwen stadsautosnelweg

Europese hoofdsteden – en veel grote steden – zetten auto’s en automobilisten onder druk. De autoriteiten willen de aanwezigheid van auto’s in steden terugdringen ten gunste van het openbaar vervoer, dat volgens hen zorgt voor een rustigere omgeving en minder vervuiling. Ook in Brussel zijn auto’s niet langer welkom. Het kabinet van minister van Mobiliteit Elke van Den Brandt (Groen) heeft een reeks maatregelen genomen: de uiteinden van de autosnelwegen omvormen tot stadsboulevards (E40 en A12), talrijke parkeerplaatsen verwijderen, nieuwe rijrichtingen invoeren, doorgaand verkeer verbieden en omleiden naar belangrijke assen, een snelheidslimiet van 30 km/u, enz.

In theorie zou het elimineren van auto’s gunstig zijn voor de levenskwaliteit en de uitstoot van vervuilende stoffen. Onlangs beweerden de Brusselse autoriteiten ook dat de uitgebreide 30 km/u-zone ook het aantal ongevallen heeft verminderd. Toch is de daling zo klein dat men zich afvraagt hoe effectief de maatregel. Het lijkt meer op zelfvoldoening – of twijfelachtige rechtvaardiging – dan iets anders…

Ommekeer in Berlijn

Er is echter altijd een uitzondering. In Berlijn maken de autoriteiten een ongelooflijke ommekeer en doen ze er alles voor om de auto weer een plaats te geven. Zo is de belangrijkste winkelstraat net weer opengesteld voor het verkeer en is de snelheidslimiet van 30 km/u verhoogd naar 50 km/u! Dit is het resultaat van een politieke strijd tussen groenen en conservatieven.

Als gevolg hiervan is de Friedrichstrasse in het historische centrum herhaaldelijk geopend en gesloten tot groot ergernis van automobilisten die niet meer wisten welke kant ze moesten rijden. Het resultaat: het is vooral een fiasco voor de burgers, voor wie deze pingpong meer dan 3 miljoen euro heeft gekost. Belachelijk.

Advertentie – lees hieronder verder

norbert-braun-xN4DD9Y-3n4-unsplash

Burgers veranderen van visie

Volgens verschillende waarnemers, waaronder de NGO Changing Cities die pleit voor openbaar vervoer en voetgangersruimtes, heeft Berlijn nooit een mobiliteitsbeleid gehad. Alles gebeurt er haastig, met wegen die lukraak worden omgezet in fietspaden waar auto’s geen toegang meer toe hebben, behalve bewoners. Los van het feit dat de autolobby sterk is in Duitsland, hebben deze ondoordachte aanpassingen en regels vooral de burgers geïrriteerd… die in lijn hiermee hebben gestemd.

Sinds het vertrek van de groenen is het autobeleid in Berlijn radicaal veranderd. De nieuwe conservatieve burgemeester baseerde zijn hele campagne op het idee om auto’s hun rechtmatige plaats terug te geven. En dat heeft duidelijk succes gehad. Berlijn gaat dus tegen de stroom in van wat er gebeurt in Parijs, Barcelona en zelfs Brussel. De nieuwe burgemeester, Kai Wegner (CDU), heeft zelfs aangegeven dat hij niet wil dat “fietspaden het verkeer vertragen”. Want tijd is ook geld.

Doelstellingen behaald

In deze context is de maximumsnelheid verhoogd van 30 naar 50 km/u, wat geen probleem is. De autoriteiten zijn immers van mening dat de doelen op vlak van uitstoot zijn behaald, dankzij de afname van het aantal dieselauto’s, de lagere uitstoot van nieuwe benzineauto’s en het (toenemende) aantal elektrische auto’s.

iStock-623585386

En het stadsbestuur van Berlijn is ook heel duidelijk over parkeren: dat moet eenvoudig en betaalbaar blijven. Er is dus geen sprake van om zoals Parijs de tarieven voor SUV’s te verdrievoudigen. Ter informatie, de bewoners betalen zelfs gemiddeld 12 euro per jaar, terwijl de stad parkeerplaatsen aanlegt waar mogelijk. De stad heeft zelfs besloten om een nieuwe snelweg aan te leggen, de A100. Een controversieel project aangezien het ons terugbrengt naar de jaren 1950 en de absolute macht van de auto. Er moet ongetwijfeld een gulden middenweg worden gevonden.

Ook bij ons zou er een evenwicht gevonden moeten worden in Brussel, waar het regent van radicale en soms onzinnige maatregelen. Een beetje logica, diversiteit en zachtheid in de aanpak terugbrengen zou zeker voordelig zijn, zowel voor Brusselse automobilisten als voor pendelaars en bewoners. Stof om over na te denken bij de komende verkiezingen, beste politici!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.