LEZ Brussel: politieke partijen willen verbod twee jaar uitstellen

Het Brussels Gewest voorziet een verbod op alle Euro 5-dieselwagens vanaf januari 2025. Maar dit zou wel eens kunnen veranderen, want na Touring vragen nu ook verschillende politieke partijen om de burgers niet te beroven van hun vervoersmiddel. Een echte koerswijziging of gewoon een electorale zet?

Gepubliceerd op 4 april 2024
Leestijd : 4 min

Deel

LEZ Brussel: politieke partijen willen verbod twee jaar uitstellen

De meest vervuilende auto’s verdwijnen geleidelijk van de Brusselse wegen. Het is de bedoeling van het Gewest om de luchtkwaliteit en de geluidshinder te verbeteren. In deze context zou januari 2025 een nieuwe stap vormen met het verbod op Euro 5-dieselwagens (geregistreerd tussen januari 2011 en september 2015) en Euro 1-benzineauto’s (van vóór 2001). Dit komt neer op ongeveer 850.000 voertuigen, waarvan 32.000 van Brusselaars zelf. Volgens het tijdschema zouden er tegen 2030 geen diesels meer worden toegelaten op de wegen, en tegen 2034 ook geen benzineauto’s meer.

Onlangs vroeg de organisatie Touring aan de Brusselse autoriteiten om het verbod niet in te voeren, aan de hand van verschillende argumenten: het economisch argument van de geplande veroudering van voertuigen, de behoefte aan een vlottere overgang, de nood aan een meer gediversifieerd en betaalbaar aanbod van schone voertuigen, de verzwakte koopkracht van gezinnen en een nog steeds ontoereikende oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Maar de regionale regering reageerde snel dat er geen sprake was van het tijdschema te veranderen.

teunard-droog-aBt0GG5muNk-unsplash

Nu ook de politieke partijen

Deze keer is het geen privé-organisaties die oproept tot uitstel van het verbod, maar de politieke partijen zelf. De PS eist een uitstel van twee jaar, een initiatief dat deels wordt gesteund door Défi, die op zijn minst uitzonderingen wil voor bestuurders die weinig rijden.

Advertentie – lees hieronder verder

Het dossier waarover eerder een consensus was bereikt, zal dus waarschijnlijk worden heropend met het oog op een koerswijziging. Ook Wallonië heeft onlangs een stap terug gezet, door de invoering van een grote lage-emissiezone te verwerpen. Wie het niet eens is met het Brusselse tijdschema, wordt dus zeker aangemoedigd door andere voorbeelden van koerswijzigingen. En nog meer nu de druk toeneemt aan de vooravond van de verkiezingen in juni.

Nationale afstemming?

Volgens de parlementsleden Ibrahim Dönmez (PS) en Ridouane Chahid (PS) is het belangrijk om zich aan te sluiten bij Vlaanderen en Wallonië, en niet op eigen houtje te gaan. Dat horen we niet vaak… De socialistische partij vraagt vrijstellingen voor grote gezinnen, om de sociale criteria in acht nemen, en een proactieve houding van de administratie tegenover eigenaars van voertuigen die verboden worden. Kortom: er is nood aan financiële steun en begeleiding. En aangezien het Gewest waarschijnlijk niet in staat is om deze steun te bieden, gezien de staat van de overheidsfinanciën, lijkt het uitstel des te meer gerechtvaardigd.

sola-kabuta-OUd5sX6-_Wc-unsplash

Défi heeft een vergelijkbaar standpunt, waarschijnlijk ook om de diepe interne crisis te laten vergeten, en wil op zijn minst uitzonderingen voor mensen die minder dan 10.000 km per jaar rijden. Ook hier komt de berekening goed uit, want stadsbewoners overschrijden zelden deze kilometerdrempel.

Groenen gaan niet akkoord

Voor de groene fractie, Ecolo-Groen (kabinet van Mobiliteit en Milieu), geeft dit voorstel een verkeerd signaal. Vooral omdat de invoering van de LEZ en de geleidelijke verstrenging ervan worden gezien als een prestatie van de wetgever. Alain Maron (Ecolo), minister van Milieu, wijst op de 7.000 vroegtijdige sterfgevallen in België als gevolg van vervuiling. En hij herinnert eraan dat het tijdschema sinds 2018 vastligt en goedgekeurd werd door de vorige legislatuur.

Het blijft afwachten hoe de zaken zich zullen ontwikkelen. De MR is bijzonder kritisch en beschouwt de Brusselse LEZ als een mislukking op sociaal vlak. David Leisterh (MR) merkte op dat de regels van de LEZ vaak de meest kwetsbare mensen met oude auto’s treffen. Hij doet nog een ander verzoek: de boetes voor Euro 5-eigenaars verlagen tot 50 euro per maand, of 600 euro per jaar, in plaats van 350 euro per kwartaal of 1.400 euro per jaar. De Engagés vragen ook om een herziening van de zaak, net als de PTB die de lage inkomens verdedigt.

Het zal interessant zijn om te zien hoe deze strijd verder gaat. En hoe de kiezers er in juni over zullen denken. Wat zeker is, is dat het dossier (opnieuw) besproken zal worden tijdens de volgende legislatuur.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.765 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.765 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.