BMW I3
BMW‘s eerste stap op de markt van elektrische voertuigen, de i3, ziet er zelfs 10 jaar na zijn lancering nog steeds even modern uit. De concept car, die volledig uit uiterst lichte en duurzame materialen bestaat, werd gelanceerd met een 22 kWh batterij die een actieradius van slechts 130 tot 160 km mogelijk maakte. Vanaf 2017 werd hij opgewaardeerd naar 30 kWh voor een bereik van 200 km. In 2019 volgde nog een wijziging naar 42 kWh, waardoor hij een bereik van 285 tot 310 km (WLTP) krijgt. Tot 2018 was het mogelijk om te kiezen voor de Rex (Range Extender), een kleine verbrandingsmotor die in de kofferbak wordt geplaatst en hem 150 km extra actieradius geeft.
Kopen? Voor iets minder dan € 25.000 kun je een 2016-2017 model vinden met zeer weinig kilometers en in uitstekende staat. Het is ook mogelijk om oudere i3’s te kopen voor €15.000 tot €25.000, maar hun actieradius zal korter zijn. Maar wat de uitvoering ook is, het rijplezier zal er zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Nissan LEAF
Als pionier op de markt van elektrische voertuigen lanceerde Nissan in 2011 de LEAF in ons land. Met zijn 24 kWh batterij kon hij een goede honderd kilometer rijden op een lading. In de loop der jaren zijn er verbeteringen aangebracht om de actieradius iets te verbeteren. In 2016 bood Nissan een 30 kWh batterij aan die werd gecrediteerd voor 250 km NEDC, of ongeveer 200 km WLTP. Overtuigender is dat de Leaf die vanaf 2018 op de markt kwam, verkrijgbaar was met keuze uit twee accu’s: 40 kWh (285 km WLTP) of 62 kWh (385 km).
Kopen? Het is al mogelijk om een Leaf te vinden rond de €10.000, maar zijn slechte autonomie beperkt hem tot stedelijk of voorstedelijk gebruik. Het is beter om meer uit te geven (15.000 €) voor een van de laatste Leaf 1 modellen, of zelfs 20.000 € voor een Leaf 2, die veel bruikbaarder is en een beter ontwerp heeft.
Renault ZOE
De Renault ZOE, gedurende meerdere jaren de best verkochte elektrische auto in België, was het eerste elektrische voertuig dat toegankelijk was voor het grote publiek. Deze compacte en veelzijdige auto begon zijn carrière met een batterij van 22 kW, voor een actieradius van 100 tot 150 km. Vanaf 2015 werd dit verhoogd tot 23,3 kWh, zonder grote gevolgen voor de actieradius. In 2017 bood Renault een 41 kWh-versie aan, waarmee de Zoe tussen de 260 en 320 km kon rijden. Het jaar daarop werd het vermogen herzien naar 52 kWh, waardoor de compacte tussen de 300 en 390 km kan claimen.
Kopen? Voordat u naar een tweedehands Zoe kijkt, moet u weten welke versie het is, want hij is in de loop der jaren sterk veranderd en dat geldt ook voor de functies. Let ook op de accu, want die wordt vaak geleased door de eigenaar van de auto, die moet kiezen voor een van de pakketten die Renault aanbiedt vanaf € 59/maand. Of u de auto bezit of niet beïnvloedt de prijs: auto’s die voor ongeveer 10.000 euro worden verkocht vereisen een maandelijkse lease, terwijl die van ongeveer 20.000 euro dat niet doen. De kilometerstand is over het algemeen niet erg hoog.
Dacia Spring
Als eerste goedkope elektrische wagen in Europa heeft de Dacia Spring heel wat argumenten om de balans in zijn voordeel te doen doorslaan. Natuurlijk moet je de lichte kunststoffen in het interieur negeren, maar energie-efficiëntie heeft zijn prijs. In ruil daarvoor krijg je een leuke stadsauto met een actieradius van 230 km WLTP dankzij de 26,8 kWh batterij. De Spring was oorspronkelijk geprijsd voor € 17.890, maar is nu verkrijgbaar vanaf € 20.990, wat een serieuze stijging is in slechts een paar maanden tijd! Een tweedehands exemplaar kopen is dus potentieel een goede deal.
Kopen? Het is mogelijk een Spring te vinden met een zeer lage kilometerstand. De mate van uitrusting die u wilt kan de balans behoorlijk doen doorslaan. U kunt net zo goed de goedkope kaart spelen en alleen het absolute minimum kopen…
Peugeot e-208
De Peugeot e-208, een concurrent van de Renault ZOE, ziet er zowel van binnen als van buiten dynamischer en moderner uit. Zijn 50 kWh batterij geeft hem een bereik van 350 km WLTP. Hoewel zijn 136 pk motor hem comfortabel maakt op alle terreinen, is de kleine Franse auto alom bekritiseerd om zijn elektrisch verbruik op de snelweg, waardoor zijn actieradius snel afneemt. Als hij niet ideaal is voor lange ritten, maakt hij dat goed met zijn ruimte en zijn prijs, die redelijk blijft.
Kopen? Voor € 25.000, of zelfs iets minder, is het mogelijk een goed uitgeruste e-208 te vinden waarmee weinig is gereden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be