Een tweedehandswagen kopen

Daihatsu Copen: “Audi TT voor de armen”

De Daihatsu Copen werd weleens smalend “de Audi TT voor de armen” genoemd. Zijn bedoeling: het tijdperk van de Suzuki Cappucino doen herleven met dezelfde ingrediënten, maar dan surfend op de (toenmalige) hype van het metalen klapdak. Inmiddels is de Copen een rasechte cultauto geworden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 2 aug. 2021 | Leestijd: 3 min

Nog nooit van Kei Cars gehoord? Deze compacte Japanse auto’s werden geïntroduceerd in 1949, toen de Japanse regering de auto-industrie wilde stimuleren met modellen die niet veel meer duurder waren dan een motorfiets. De bakjes moesten aan strenge normen voldoen, met name wat hun motoren en hun cilinderinhoud betrof. In de beginjaren mocht die de 150 cc niet overschrijden, achteraf 360 cc, daarna 550 cc en vervolgens 660 cc.

Suzuki Suzulight SS

Advertentie – lees hieronder verder

Het nieuwe segment sloeg meteen aan. Geen klein beetje zelfs, want Kei Cars vertegenwoordigden zowat 50% van de vraag. Het mag dus geen wonder heten dat sommige modellen die in Japan zeer populair waren hun weg naar het Europese vasteland hebben gevonden. De Daihatsu Copen is daar een mooi voorbeeld van.

Coupé-Cabriolet

De Copen zag het levenslicht in 1999 als de Kopen, een studiemodel dat voor 99% hetzelfde was als het productiemodel dat in 2002 werd gelanceerd.

Daihatsu Kopen Concept 1999

Het grootste verkoopargument van de Copen was rijplezier. Bovendien was het een coupé-cabriolet, wat hem erg hip maakte. Net zoals de Audi TT, waarmee hij in profiel gelijkenissen vertoonde, ging het om een voorwielaangedreven autootje. Die TT Roadster had trouwens “maar” een stoffen dak.

Daihatsu Copen roof

In Japan werd de Copen alleen met een 659 cc-motor met 68 pk in de aanslag verkocht. Da’s alles behalve straf, maar zijn lage gewicht van amper 830 kg maakte veel goed.

Daihatsu Copen rear

Gelukkig voor ons kreeg dit guitige bakje in Europa een 87 pk sterke 1,3-liter onder de kap. Die viercilinder leende hij van de Toyota Yaris (Toyota was toen gedeeltelijk aandeelhouder van Daihatsu geworden, nvdr).

Daihatsu Copen interieur

Dé kracht van deze cabriolet was zijn aangename rijgedrag in combinatie met zijn immense betrouwbaarheid. Zijn redelijk tijdloze looks maakte het plaatje compleet.

Duur?

Daihatsu Copen red

Anno 2021 kan je al voor 5.000 euro een Daihatsu Copen op de kop tikken. Weinig geld gezien het plezier en de exclusiviteit, maar voor amper gebruikte exemplaren ligt de prijs een stuk hoger, tot wel het dubbele.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon