Daihatsu Copen: “Audi TT voor de armen”

De Daihatsu Copen werd weleens smalend “de Audi TT voor de armen” genoemd. Zijn bedoeling: het tijdperk van de Suzuki Cappucino doen herleven met dezelfde ingrediënten, maar dan surfend op de (toenmalige) hype van het metalen klapdak. Inmiddels is de Copen een rasechte cultauto geworden.

Gepubliceerd op 2 augustus 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Daihatsu Copen: “Audi TT voor de armen”

Nog nooit van Kei Cars gehoord? Deze compacte Japanse auto’s werden geïntroduceerd in 1949, toen de Japanse regering de auto-industrie wilde stimuleren met modellen die niet veel meer duurder waren dan een motorfiets. De bakjes moesten aan strenge normen voldoen, met name wat hun motoren en hun cilinderinhoud betrof. In de beginjaren mocht die de 150 cc niet overschrijden, achteraf 360 cc, daarna 550 cc en vervolgens 660 cc.

suzuki_suzulight_ss-white

Het nieuwe segment sloeg meteen aan. Geen klein beetje zelfs, want Kei Cars vertegenwoordigden zowat 50% van de vraag. Het mag dus geen wonder heten dat sommige modellen die in Japan zeer populair waren hun weg naar het Europese vasteland hebben gevonden. De Daihatsu Copen is daar een mooi voorbeeld van.

Coupé-Cabriolet

De Copen zag het levenslicht in 1999 als de Kopen, een studiemodel dat voor 99% hetzelfde was als het productiemodel dat in 2002 werd gelanceerd.

Advertentie – lees hieronder verder

daihatsu-kopen-concept

Het grootste verkoopargument van de Copen was rijplezier. Bovendien was het een coupé-cabriolet, wat hem erg hip maakte. Net zoals de Audi TT, waarmee hij in profiel gelijkenissen vertoonde, ging het om een voorwielaangedreven autootje. Die TT Roadster had trouwens “maar” een stoffen dak.

daihatsu_copen_2002_

In Japan werd de Copen alleen met een 659 cc-motor met 68 pk in de aanslag verkocht. Da’s alles behalve straf, maar zijn lage gewicht van amper 830 kg maakte veel goed.

daihatsu_copen_2002_4

Gelukkig voor ons kreeg dit guitige bakje in Europa een 87 pk sterke 1,3-liter onder de kap. Die viercilinder leende hij van de Toyota Yaris (Toyota was toen gedeeltelijk aandeelhouder van Daihatsu geworden, nvdr).

daihatsu_copen_2002_interior

Dé kracht van deze cabriolet was zijn aangename rijgedrag in combinatie met zijn immense betrouwbaarheid. Zijn redelijk tijdloze looks maakte het plaatje compleet.

Duur?

daihatsu_copen_2002_5

Anno 2021 kan je al voor 5.000 euro een Daihatsu Copen op de kop tikken. Weinig geld gezien het plezier en de exclusiviteit, maar voor amper gebruikte exemplaren ligt de prijs een stuk hoger, tot wel het dubbele.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Daihatsu voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Daihatsu voertuig?
51.742 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.