In Frankrijk wordt al enkele jaren gediscussieerd over een mogelijke snelheidsverlaging op de snelwegen. Het maximum zou volgens milieubeweging CCC (Convention Citoyenne sur le Climat) beter teruggebracht worden naar 110 km/u om brandstof en uitstoot te besparen. De meningen zijn echter sterk verdeeld en tot op vandaag is het idee dode letter gebleven. Het ziet er niet naar uit dat de snelheidsbeperking er snel komt.
Langere reistijd
Eerste minister Élisabeth Borne heeft de deur gesloten in een interview met BFMTV. “Ik denk dat het niet de juiste manier is.” Ze verwijst hierbij naar mensen “die op de snelweg moeten reizen en mogelijk onder tijdsdruk staan”. Een snelheidsbeperking zou met andere woorden het verkeer nodeloos vertragen.
De Franse eerste minister staat wel open voor de voordelen van trager rijden. “Het is belangrijk om te informeren over de besparingen die je kunt realiseren door trager te rijden en over het belang om de broeikasgassen te verminderen. Maar we kunnen niet werken met een verbod”, verzekert Élisabeth Borne.
Advertentie – lees hieronder verder
100 km/u in België?
In België proberen Groen en Ecolo ook al enige tijd een snelheidsverlaging door te drukken, van 120 km/u naar 100 km/u. Hiervoor gebruiken ze zelfs ongegeneerd de oorlog in Oekraïne als excuus: 100 km/u zou nodig zijn “om Poetin pijn te doen”. Bij andere partijen is er echter weinig animo.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) was hier bijvoorbeeld heel duidelijk over: “Een snelheidsbeperking van 100 km/u komt er niet. Laat ons geen anti-autobeleid voeren. Weggebruikers kunnen perfect zelf beslissen om hun rijgedrag aan te passen en zuiniger te rijden.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be