Het Good Move plan, dat tot doel heeft de rust en kwaliteit van het leven in bepaalde delen van de hoofdstad te herstellen, vordert geleidelijk in fasen. Afgelopen augustus heeft het verkeersplan de Vijfhoek (d.w.z. het grondgebied binnen de binnenring) al volledig aangepast om daar ongewenst transitverkeer te weren.
Sindsdien volgden ook andere gemeenten “Good Move”, in de zin dat ze dezelfde regels opstellen, met min of meer succes. Wat de Vijfhoek betreft, zou eind november 2022 een nieuwe stap worden gezet met de activering van ANPR-camera’s die als filters moeten fungeren bij de ingang van deze specifieke buurten om de rust daar te verzekeren. Concreet gaat het om het filteren van het verkeer bij de ingang van deze zones en het beboeten van voertuigen die niet in aanmerking komen voor een afwijking om binnen deze wijken te circuleren.
Vertraging
Nu zal deze deadline van eind november uiteindelijk niet gehaald worden. De ANPR-camera’s zijn geïnstalleerd, maar worden niet geactiveerd zoals gepland. Waarom? Simpelweg omdat de stad Brussel nog steeds veel aanvragen voor afwijkingen ontvangt (aanvankelijk waren het er weinig) en er dus geen boetes kunnen worden opgelegd terwijl deze verzoeken nog worden gevalideerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom heeft de stad Brussel beslist om de activering van de ANPR-camera’s met enkele weken uit te stellen. Dit zal daarom pas in januari 2023 gebeuren om te voorkomen dat handelaars, bezorgers en andere economische actoren worden gestraft. De deadline van januari 2023 is echter nog steeds hypothetisch. Er zal moeten worden nagegaan hoe snel afwijkingen kunnen worden toegekend. Good Move is duidelijk een ‘machine’ die veel planning vergt, maar die blijkbaar onvoldoende was…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be