
Een garage of garagebox voor je auto is praktisch, zeker in een tijd waarin parkeren op straat moeilijker of steeds duurder wordt. Ook een bewonerskaart wordt stilaan onbetaalbaar. Het is duidelijk dat de aantrekkingskracht van parkeermogelijkheden in een ondergrondse parkeergarage of achter een gebouw toeneemt. En niet zomaar een beetje. Onlangs werd een garagebox verkocht voor 315.000 euro. Toegegeven, het was in Knokke onder het Albertplein, als Place m’as-tu vu the place to be. Maar deze prijs weerspiegelt een echte trend.
Gekke prijzen
De afgelopen jaren zijn de prijzen voor deze plaatsen van niet meer dan 20 m2 de pan uit gerezen. Prijzen tussen 80.000 en 100.000 euro zijn zelfs niet meer ongewoon in België. Wie een paar jaar geleden in dergelijke garages of zelfs in parkeerplaatsen investeerde mag zich nu in de handen wrijven.
Advertentie – lees hieronder verder
Aan HLN vertelt een notaris dat de tijd van koopjes voorbij is. Eigenlijk moest je kopen tussen 2010 en 2015 om te profiteren van de sterkste prijsstijging. Vandaag is de markt over het algemeen rustiger. Maar dat verschilt naargelang de locatie, zoals we in Knokke kunnen zien.
Welke prijzen in welke provincie?
De tabel opgesteld door de federatie van notarissen toont de gemiddelde prijzen per provincie. De hoogste prijzen liggen in West-Vlaanderen – waarschijnlijk door de aantrekkingskracht van de kust – met een gemiddelde van 42.085 euro. Dit staat in contrast met Oost-Vlaanderen (28.744 euro) en zelfs Antwerpen (27.416 euro). Limburg heeft de laagste prijzen van België (21.182 euro). Verrassend, aangezien de gemiddelde prijs in de provincie Luxemburg 10.000 euro hoger ligt (32.161 euro).
De grootste stijging van de garageprijzen werd genoteerd in de provincie Namen, met een gemiddelde prijs van 35.609 euro, een stijging van 16,12 procent op een jaar tijd. Alle provincies sloten het jaar af met een stijging, met uitzondering van Luik (-6,42 procent), Vlaams-Brabant (-5,94 procent) en Limburg (-0,93 procent).
Vooral in grote steden
Prijsschommelingen zijn afhankelijk van veel factoren, te beginnen met het plaatselijke mobiliteitsbeleid en het huidige aanbod. In Luik zou de daling bijvoorbeeld verklaard kunnen worden door de nakende komst van de tram.
De notarisfederatie heeft geen idee van de toekomstige financiële evolutie van deze panden. Een daling, stagnatie of stijging? Alles is mogelijk. Maar het is redelijk om te denken dat de komst van de elektrische auto een gunstig effect heeft op garages, op voorwaarde dat ze op elektriciteit kunnen aangesloten worden. Zo kunnen garages een laadoplossing bieden voor stedelijke automobilisten die noch een oprit, noch een parkeerplaats hebben.
Toch zijn notarissen nog niet overtuigd van dit potentieel, vooral buiten de steden. Enerzijds omdat niemand een duidelijke visie heeft op de transitie naar elektrische auto’s, anderzijds omdat de aankoop van een parkeerplaats in een flatgebouw niet per se betekent dat je toegang krijgt tot het daar geïnstalleerde laadpunt. Afgelegen of minder bevolkte gebieden zijn dus minder aantrekkelijk, in tegenstelling tot steden waar het bezit of de aankoop van een garage zeker goud waard is (of zal zijn).
Garageprijzen in België per provincie (sept. 2023)
Provincie | Gemiddelde prijs | Evolutie (/2022) |
Limburg | 21.182 euro | -0,93% |
Henegouwen | 25.210 euro | +0,65% |
Vlaams-Brabant | 26.635 euro | -5,94% |
Waals-Brabant | 27.080 euro | +0,80% |
Antwerpen | 27.416 euro | +0,02% |
Luik | 27.783 euro | -6,42% |
Oost-Vlaanderen | 28.744 euro | +7,96% |
Brussel | 30.381 euro | +3,39% |
Luxemburg | 32.161 euro | +5,30% |
Namen | 35.609 euro | +16,12% |
West-Vlaanderen | 42.085 euro | +2,22% |
Nationaal gemiddelde | 31.863 euro | +0,48% |
Gemiddelde prijs garage in België | 34.260 euro | +0,71% |
Gemiddelde prijs parkeerplaats | 28.703 euro | -0,01% |
Bron: Fednot
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be