Terwijl elektrische auto’s een gewichtsprobleem vormen voor parkeergarages, is er ook een ruimteprobleem, dat te maken heeft met de grootte van onze auto’s. Betekent dit dat de normen bij de bouw van parkeergarages te krap waren? Helemaal niet. Het fenomeen is te wijten aan de voortdurende groei van onze auto’s.
De autopers zegt het al twintig jaar: als we Volkswagen als voorbeeld nemen, dan heeft de Polo geleidelijk de plaats van de Golf in het gamma ingenomen enzovoort. Deze trend is bij alle merken te zien. Terwijl de Golf in 2003 nog 1,75 meter breed was, is hij nu bijna 1,8 meter. En als we kijken naar de elektrische ID.4, wat op zich geen bijzonder grote auto is, komt de breedte zelfs uit op 1,85 meter. Geen enkele auto is een uitzondering, zelfs niet de auto’s die al ruim waren, want de nieuwe BMW i7 is nu bijna 2 meter breed.
Acrobatie
Dit verklaart waarom in- en uitstappen in een parkeergarage steeds ingewikkelder wordt, vooral als je buurman slordig geparkeerd staat. De Britse consumentenorganisatie Which? heeft berekend dat 161 modellen in het huidige wagenpark te lang zijn om in een standaardparkeerplaats te passen, die door de Britten vastgesteld is op 4,8 m lengte. In 2018 waren er ‘slechts’ 129 modellen die de markeringen op de grond overschreden. Hetzelfde geldt voor de breedte van auto’s: 27 autotypes hebben nu moeite om hun deuren te openen.
Advertentie – lees hieronder verder
In Engeland is de ruimte voorbehouden voor auto’s gereguleerd, maar niet in België. Volgens de krant Nieuwsblad bestaan er geen officiële regels over dit onderwerp. Er is dus geen wet die een specifieke ruimte vastlegt en in de praktijk worden in Belgische parkings doorgaans de Nederlandse normen gebruikt.
2,52 m
Volgens een vertegenwoordiger van Q-Park België die door Nieuwsblad geïnterviewd werd, bepaalt de Nederlandse norm dat een parkeerplaats 2,525 m breed moet zijn, ongeacht het soort parkeerplaats. De lengte is iets ruimer dan in het Verenigd Koninkrijk: 5,13 m voor gewone plaatsen en 5,44 m voor schuine parkeerplaatsen. Deze norm is echter niet officieel en beheerders van parkeergarages zijn niet verplicht om die te volgen. Hierdoor blijft er aan elke kant van de auto maar 25 tot 30 cm over om uit of in te stappen. Je moet dus een wespentaille hebben…
Om dit gebrek aan ruimte te compenseren, kiezen parkingbeheerders er vaak voor om een schuine parkeerplaats te ontwerpen, die gemakkelijker te gebruiken is dan een loodrechte parkeerplaats, en die ook de zijdelingse ruimte om de bestuurdersdeur te openen, vergroot tot ongeveer 50 cm in plaats van 25 of 30 cm.
Geen verandering
De trend naar grotere auto’s zal niet meteen stoppen. Het is dan ook de vraag of hier genoeg op geanticipeerd wordt door parkeerplaatsen in de toekomst iets groter te maken. Volgens Nieuwsblad is dit niet gepland, omdat de sector de huidige standaard voldoende vindt. Als je je regelmatig in de parkeergarages waagt, kies je dus beter voor een iets smallere auto. Wees voorzichtig als je een nieuwe auto koopt. In de jaren zeventig en tachtig waren auto’s veel smaller. Er zijn nog parkeerplaatsen van toen die smaller zijn dan de huidige en dus volledig onbruikbaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be