Op het eerste gezicht lijken de verschillen misschien beperkt, maar de BMW M4 CSL is wel degelijk een zwaar aangepaste auto. Zijn koeling werd verbeterd, alsook zijn aerodynamica voor- en achteraan om meer neerwaartse druk te bieden, maar daarmee is het volledige verhaal nog lang niet verteld.
Advertentie – lees hieronder verder
Zoals je kan zien, wordt het koetswerk van de M4 CSL opgesmukt met tal van nieuwe elementen. Let op de kleine geïntegreerde spoiler achteraan, maar bijvoorbeeld ook op de verschillende splitters die de luchtstroom beter moeten regelen.
Verkrijgbaar in drie carrosseriekleuren (Frozen Brooklyn Grey, Alpinweiß of Saphirschwarz) valt deze BMW op door zijn specifieke koplampen die hem extra doen onderscheiden van een ‘normale’ M4. Ook zijn sommige delen van zijn lichaam niet geverfd, waardoor de onderdelen uit carbon goed tot hun recht komen.
Vermageringskuur
De belangrijkste opdracht van de M4 CSL was natuurlijk afvallen, zoals zijn naam impliceert. Deze vermageringskuur werd mogelijk gemaakt door de verwijdering van zaken zoals de achterbank en isolatie, maar ook door lichtgewicht materialen te voorzien. Koolstofvezel dus, maar ook titanium voor het uitlaatsysteem.
Dankzij dit strenge dieet zijn de ingenieurs erin geslaagd om het gewicht van de coupé terug te schroeven tot 1.625 kg, wat – moet gezegd – nog steeds niet weinig is. Hij werd ook stijver dankzij een grote beugel die bovenop de motor ligt. Reken er maar op dat deze aanpassingen zijn rijgedrag in de positieve zin beïnvloeden.
Wat zijn krachtbron betreft; dat is nog steeds een dubbel geblazen 3 liter zescilinder, maar dan een opgepepte versie van het blok dat we al kennen. De turbodruk werd opgevoerd van 1,7 tot 2,1 bar, waardoor het vermogen en koppel toeneemt tot respectievelijk 550 pk en 650 Nm. Deze krachtontplooiing zorgt natuurlijk voor indrukwekkende prestaties: 0-100 km/u lukt in 3,7 seconden en 0-200 km/u in 10,8 seconden.
Thuis op circuit
De M4 CSL werd ontwikkeld op de Nordschleife van de Nürburgring en bezit alle kenmerken van een racewagen. Kuipstoelen geschikt voor 6-puntsgordels tekenen present, zijn 8-traps Steptronic-automaat werd verstevigd, zijn ophanging met 8 mm verlaagd en er liggen ook nieuwe wielen en banden onder (275/35 R19 vooraan en 285/30 R20 achteraan). Het rubber is trouwens specifiek voor deze versie.
1.000
Dat de BMW M4 CSL een ‘limited edition‘ wordt, had je misschien al geraden. De totale oplage zal amper 1.000 exemplaren bedragen.
Hoeveel?
Zijn prijs in België werd nog niet officieel bevestigd, al weten we wel dat hij vanaf juli (binnen een dikke maand dus) in productie gaat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be