Nieuwe modellen

BMW M4 CSL: lichter, sneller, exclusiever

De BMW M4 CSL – voor ‘Coupé, Sports & Lightweight’ – is een feit. Het gaat om de nieuwste en meteen ook meest extreme versie van de M4 voor de openbare weg, al lijkt hij vooral geschikt voor trackdays. Een overzicht.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 20/05/2022 | Leestijd: 3 min

Op het eerste gezicht lijken de verschillen misschien beperkt, maar de BMW M4 CSL is wel degelijk een zwaar aangepaste auto. Zijn koeling werd verbeterd, alsook zijn aerodynamica voor- en achteraan om meer neerwaartse druk te bieden, maar daarmee is het volledige verhaal nog lang niet verteld.

BMW M4 CSL

Advertentie – lees hieronder verder

Zoals je kan zien, wordt het koetswerk van de M4 CSL opgesmukt met tal van nieuwe elementen. Let op de kleine geïntegreerde spoiler achteraan, maar bijvoorbeeld ook op de verschillende splitters die de luchtstroom beter moeten regelen.

BMW M4 CSL

Verkrijgbaar in drie carrosseriekleuren (Frozen Brooklyn Grey, Alpinweiß of Saphirschwarz) valt deze BMW op door zijn specifieke koplampen die hem extra doen onderscheiden van een ‘normale’ M4. Ook zijn sommige delen van zijn lichaam niet geverfd, waardoor de onderdelen uit carbon goed tot hun recht komen.

Vermageringskuur

De belangrijkste opdracht van de M4 CSL was natuurlijk afvallen, zoals zijn naam impliceert. Deze vermageringskuur werd mogelijk gemaakt door de verwijdering van zaken zoals de achterbank en isolatie, maar ook door lichtgewicht materialen te voorzien. Koolstofvezel dus, maar ook titanium voor het uitlaatsysteem.

BMW M4 CSL

Dankzij dit strenge dieet zijn de ingenieurs erin geslaagd om het gewicht van de coupé terug te schroeven tot 1.625 kg, wat – moet gezegd – nog steeds niet weinig is. Hij werd ook stijver dankzij een grote beugel die bovenop de motor ligt. Reken er maar op dat deze aanpassingen zijn rijgedrag in de positieve zin beïnvloeden.

BMW M4 CSL

Wat zijn krachtbron betreft; dat is nog steeds een dubbel geblazen 3 liter zescilinder, maar dan een opgepepte versie van het blok dat we al kennen. De turbodruk werd opgevoerd van 1,7 tot 2,1 bar, waardoor het vermogen en koppel toeneemt tot respectievelijk 550 pk en 650 Nm. Deze krachtontplooiing zorgt natuurlijk voor indrukwekkende prestaties: 0-100 km/u lukt in 3,7 seconden en 0-200 km/u in 10,8 seconden.

BMW M4 CSL

Thuis op circuit

De M4 CSL werd ontwikkeld op de Nordschleife van de Nürburgring en bezit alle kenmerken van een racewagen. Kuipstoelen geschikt voor 6-puntsgordels tekenen present, zijn 8-traps Steptronic-automaat werd verstevigd, zijn ophanging met 8 mm verlaagd en er liggen ook nieuwe wielen en banden onder (275/35 R19 vooraan en 285/30 R20 achteraan). Het rubber is trouwens specifiek voor deze versie.

BMW M4 CSL

1.000

Dat de BMW M4 CSL een ‘limited edition‘ wordt, had je misschien al geraden. De totale oplage zal amper 1.000 exemplaren bedragen.

Hoeveel?

Zijn prijs in België werd nog niet officieel bevestigd, al weten we wel dat hij vanaf juli (binnen een dikke maand dus) in productie gaat.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie