Praktische info

Wat is een turbo en hoe werkt het?

In tegenstelling tot vroeger beschikken de meeste benzine- en dieselmotoren vandaag over minstens één turbo. Maar wat doet zo’n turbo eigenlijk en wat zijn de voordelen ervan? In dit artikel leggen we kort uit wat je nog niet wist en verklappen we meteen wat het verschil is met een compressor, bij fans van muscle-cars beter bekend als een ‘blower’ of ‘supercharger’.

Geschreven door Maxime Hérion | 21/11/2021

Waarom een turbo?

Een verbrandingsmotor heeft een mengsel van lucht en brandstof nodig om te kunnen werken. Om de doeltreffendheid ervan te verbeteren, volstaat het om de druk van de lucht die erin wordt geïnjecteerd, te verhogen.

Hoe werkt een turbo?

Een turbo, ook wel turbolader genoemd, wint energie terug uit de uitlaatgassen (die in een atmosferische motor verloren gaan) om een turbine te laten draaien. Daarvan kan het toerental kan oplopen tot maar liefst 280.000 omwentelingen per minuut.

De turbine drijft een compressorwiel aan dat een grote hoeveelheid lucht aanzuigt. Samengeperst is deze lucht dichter en warmer dan de omgevingslucht. Ze vliegt vervolgens door een lucht-luchtwisselaar en wordt afgekoeld en in de motor gespoten om brandstof te verbranden.

turbo motor moteur

Wat zijn de voordelen van een turbo?

Relatief compact en gemakkelijk te installeren, hebben turbo’s verschillende voordelen. Ze stellen autofabrikanten in staat om de cilinderinhoud van hun modellen te verkleinen omdat de brandstofverbranding wordt optimaliseerd, en een turbo zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder uitstoot, terwijl de motor dus beter presteert.

Benzinemotoren hebben dus zeker baat bij een turbo, maar het is vooral op dieselmotoren dat turbotechniek voor een ware revolutie heeft gezorgd. Men ging van grote, lome diesels naar kleinere, zeer koppelrijke turbodiesels waarvan de prestaties alles behalve moesten onderdoen voor benzines, met een lagere CO2-uitstoot als kers op de taart. In een nog niet zo lang verleden werden TDI‘s enzovoort daardoor gepromoot door onze regering. Die tijd is voorbij.

tdi

Variabele geometrie?

De uitvinding van de turbo met variabele geometrie, die sneller draait bij lage toeren, heeft het mogelijk gemaakt om nog meer koppel te bereiken over een breder toerentalbereik. Zo’n turbo past zich aan het toerental van de motor aan, wat hem efficiënter maakt dan een gewone turbo.

De turbo met variabele geometrie heeft verstelbare schoepen op de turbine kwam er om komaf te kunnen maken met het zogenaamde ‘turbogat‘, de reactietijd tussen het indrukken van het gaspedaal en de boost die een turbo oplevert.

Wat is het verschil tussen een turbo en een compressor?

compressor compresseur

Veel mensen verwarren een turbo met een compressor. Het laatstgenoemde apparaat is ouder dan de turbo en wordt alsmaar minder gebruikt door autofabrikanten.

compresseur compressor

Een compressor wordt aangedreven door de krukas van de motor. Hij comprimeert lucht en injecteert die lucht in de motor om de prestaties te verbeteren. Een comprossor is veel eerder actief dan een turbo en heeft geen last van een reactietijd maar verbruikt veel energie, waardoor automerken alsmaar minder geneigd zijn om ervoor te kiezen.

Video onder: Docent Bruins Onderwijs-Wetenschap-Feitjes / YouTube

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's