De Honda Civic Type R van de volgende generatie reed onlangs vol camouflage enkele rondjes op Suzuka, zeer bekend bij fans van Formule 1 en de racegame-reeks Gran Turismo. Dat deze 5,8 kilometer lange omloop werd gekozen, is niet verrassend want de piste dient traditioneel als testcircuit voor sportieve Honda’s.
De Type R klokte af na 2 minuten en 23,120 seconden, wat hem bijna een seconde sneller maakt dan de versie die we vandaag kennen. Ter vervollediging: de Civic vertrekte met een rollende start en haalde tijdens de rit een topsnelheid van 231 km/u.
Weinig details
Honda is karig met details over de toekomstige Civic Type R. We weten wel dat het wederom een voorwielaangedreven auto wordt en dat er – ook zoals gewoonlijk – een viercilinder onder de kap woont. Net zoals de uittredende generatie gaat het om een VTEC die door een turbo wordt geholpen. Goed nieuws voor puristen: het model blijft voorlopig handgeschakeld.
Advertentie – lees hieronder verder
Over de krachtontplooiing van de vierpitter werd met nog geen woord gerept. We verwachten iets meer dan 320 pk, het vermogen van de huidige lichting. Wanneer het productiemodel exact in volle glorie wordt voorgesteld, is evenmin een mysterie, of toch voorlopig.
Sportieve genen
De geschiedenis van Honda Type R (met de ‘R’ van ‘Racing’) startte in 1992 met de NSX-R. Dat was een 120 kg lichtere versie van de Japanse sportwagen, die ook 6 pk won.
Hoewel er amper 483 exemplaren van werden geproduceerd, gaf de NSX-R aanleiding tot een andere auto die de sportafdeling op de wereldkaart zette: de betaalbare doch zeer te duchten Integra Type R.
Qua verkoopcijfers kon de Integra Type R geen potten breken, maar hij deed het imago van Honda wel zeer goed. De ITR, die al enkele jaren in Japan beschikbaar was alvorens in Europa te worden verkocht, werd in 1997 vergezeld van van de eerste Civic Type R, die aanvankelijk uitsluitend voor Japanse klanten bedoeld was. Een JDM, zoals ze zeggen. Pas in 2001 mochten wij, Europeanen, er ook kennis mee maken, preciezer met de Civic Type R II.
Inmiddels zijn er vijf generaties van de Civic Type R verschenen en zoals hierboven aangehaald, is Honda dus in blijde verwachting van nummer zes. Vroeger had je ook nog de Accord Type R, maar daar is al lang geen sprake meer van.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be