Het onderwerp kwam al aan bod: Skoda vernieuwt tegelijk de Superb en zijn grote SUV, de Kodiaq. Terwijl we wachten op beelden van de grote berline en break, geeft de Kodiaq nu wel eindelijk zijn uiterlijk prijs. Hij krijgt een gemoderniseerd design dat onmiddellijk herkenbaar blijft. En dat is begrijpelijk: de Kodiaq is het bestverkochte model in het segment van middelgrote SUV’s in Europa, na de 100 procent elektrische Volkswagen ID.4. Skoda heeft meer dan 800.000 exemplaren van de Kodiaq verkocht sinds het begin van het SUV-verhaal. Er staat dus veel op het spel voor de fabrikant.
Deze nieuwe SUV wordt groter: hij is 6,1 cm langer dan het huidige model, waardoor hij een 75 liter groter koffervolume kan bieden, wat de totale bagageruimte op 910 liter brengt, volgens Skoda de beste waarde in zijn categorie. De Kodiaq blijft ook een gezinswagen, want hij is nog altijd verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen.
Advertentie – lees hieronder verder
Plug-inhybride
Technisch gezien is de Kodiaq gebaseerd op het MQB Evo-platform, hetzelfde als dat van de volgende Superb natuurlijk, maar ook van de nieuwe Volkswagen Tiguan en Passat. Hij gebruikt dus dezelfde technologieën en een nieuw motorengamma, wat de komst van een plug-inhybride mogelijk maakt die tot nu toe ontbrak in het gamma.
Deze PHEV-versie combineert de 150 pk sterke 1.5 viercilinder benzinemotor met een elektromotor en een grote batterij (25,7 kWh), wat een sterk elektrisch rijbereik oplevert voor een auto in deze categorie: 100 km (WLTP). Het gecombineerde vermogen komt uit op 204 pk. Uiteraard zijn er ook nog gewone verbrandingsmotoren leverbaar, zoals de milde hybride 1.5 TSI, de 2.0 TSI en de 2.0 TDI. Alleen de laatste twee zullen verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving.
Goed uitgerust
Alle versies van de nieuwe Kodiaq zijn uitgerust met een DSG-versnellingsbak. De versnellingshendel staat nu achter het stuurwiel, waardoor de middenconsole vrijkomt en er extra opbergruimte ontstaat. Er zijn bijvoorbeeld twee opbergvakken om je smartphone draadloos op te laden. Het interieur is eenvoudig gehouden.
Je vindt er twee schermen (12 inch in het midden en 10 inch voor de bestuurder) … maar zo goed als geen knoppen, afgezien van de drie ‘slimme’ draaiknoppen onder het centrale paneel die ingesteld kunnen worden om de gewenste functie te veranderen. Het valt nog te bezien of deze bediening echt handig is in het gebruik. Heel wat klanten hebben klachten over het verdwijnen van fysieke knoppen, wat de Volkswagen-groep ertoe aangezet heeft deels op zijn passen terug te keren.
De nieuwe Kodiaq zit ook boordevol technologie: massagezetels, led-matrixkoplampen, een semiautonoom rijhulpsysteem Travel Assist en Trained Parking, waarmee de bestuurder de weg naar maximaal vijf favoriete parkeerplaatsen over een afstand van 50 meter kan opslaan. Als de wagen een van deze parkeerplaatsen herkent, kan hij het parkeermanoeuvre automatisch vanuit het geheugen uitvoeren. Kortom, genoeg snufjes om zelfs de meest veeleisende bestuurders te bekoren. Deze Kodiaq van de tweede generatie wordt geleidelijk op verschillende markten geïntroduceerd en de eerste leveringen starten in het late voorjaar van 2024. De prijzen zijn nog niet bekend.
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be