Ondanks het feit dat ze minder populair zijn dan SUV’s, houden sommige grote berlines toch goed stand. Zeker, Renault heeft de Talisman en Ford heeft de Mondeo afgevoerd, maar binnen de Volkswagen Groep is er geen sprake van om het zonder grote berlines of grote breaks te doen.
De eerste informatie over de volgende Passat, die nog maar een paar dagen geleden werd onthuld, heeft echter duidelijk gemaakt dat Volkswagen dit model alleen nog als break gaat verkopen. Nauw verbonden op technisch niveau (om niet te zeggen identiek), komt ook de vierde generatie van de Skoda Superb er dit jaar opnieuw aan, maar die zal niet het pad van Volkswagen nemen en nog steeds beschikbaar zijn in berline en Combi (break).
Verandering maar continuïteit
Uiterlijk, ondanks de camouflage die nog steeds op de auto aanwezig is, verandert de nieuwe Superb niet radicaal en neemt hij de kenmerken van de nieuwste generatie van de Octavia over. Toch oogt het silhouet netjes. En het zal ook effeciënt zijn omdat de aerodynamische eigenschappen zijn verbeterd met +12,5% (Cx 0,24). Het voertuig werd ook een maatje groter en langer +4,3 cm tot 4,91 m (en 4,9 m voor de Combi). De breedte wordt met 2 cm verminderd, terwijl de hoogte +1,2 cm toeneemt (+0,5 cm voor de Combi).
Advertentie – lees hieronder verder
Met betrekking tot het handelsmerk van Skoda is er de vraag welke vooruitgang er is geboekt op het gebied van ruimte aan boord. En hier worden we niet teleurgesteld: de berline krijgt 20 l meer kofferruimte tot 654 l, terwijl de Combi 30 l wint om te pieken op 690 l. Dat is kolossaal! Het dashboard is sober vergeleken met dat van de Kodiaq, de grote SUV van het merk.
De interface heeft een 12,9” scherm en de menu’s zijn volledig opnieuw ontworpen. Goed nieuws: de verwarmingsregelaars zijn weer fysiek en het is niet nodig om via het aanraakscherm te gaan. Skoda toonde echter nog geen beeld van het interieur. Onder de « simply clever » snufjes, vinden we het zelfoprollende bagagescherm (alleen in Combi), het klaptafeltje geïntegreerd in de achterste armsteun of de trechter geïntegreerd in de ruitensproeiertank.
Bredere elektrificatie
Zoals wel vaker binnen de Volkswagen Groep is de keuze aan motoren ruim. De 1.5 TSI (benzine) wordt uiteraard vernieuwd met de versie met cilinderuitschakeling en is voorzien van een milde hybridisatie van 48V. Hij ontwikkelt 150 pk. Dan komt de 2-liter TSI met 204 of 265 pk. Aan de dieselzijde ontwikkelt de 2-liter TDI 150 of 193 pk.
Alle transmissies zijn 7-trapsautomaten, behalve de plug-in hybride die is uitgerust met de DGS 6. Die laatste evolueert aanzienlijk omdat hij niet langer de 1.4 TSI gebruikt, maar de 1.5 en dat hij is uitgerust met een batterij van 25,7 kWh in plaats van 12,7 kWh. Genoeg om meer dan 100 km elektrisch rijbereik te hebben. Het laden is ook verbeterd met een vermogen van 11 kW in wisselstroom en tot 50 kW op een DC-snellaadstation. De Superb PHEV is alleen leverbaar met de Combi-variant.
De presentatie van de nieuwe Superb vindt plaats in november 2023 en de lancering volgt kort daarop. De prijzen zijn nog niet bekend, maar onvermijdelijk zullen ze een beetje verhoogd zijn in vergelijking met die van het huidige model.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be