Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!” (DEEL 2)

Uw dienaar had besloten om een week lang elektrisch te rijden. Daarvoor werd beroep gedaan op een elektrische Hyundai en op een elektrische step. De SUV waarvan net sprake, ging ik op dag twee voor een eerste keer opladen. Dat verliep niet helemaal zoals gepland…

Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!” (DEEL 2)

Gisteren vergat mee te delen dat de Kona Electric over 430 km autonomie beschikt, een cijfer dat dicht bij de door Hyundai opgegeven 449 km ligt (WLTP). Da’s natuurlijk niet slecht, al blijft hét grote probleem van elektrische auto’s in ons land, en veel specifieker in Wallonië, de beperkte oplaadinfrastructuur en dan vooral buiten de stadscentra. Wonend in wat een niemandsland lijkt te zijn, of toch zeker wat elektromobiliteit betreft, had ik besloten om de Kona voor de deur op te laden door hem aan te sluiten op een traditioneel stopcontact in huis. Hiervoor had ik een verlengsnoer van 15 meter voorzien. Ik stak de kabel door de brievenbus om hem op de stoep te laten lopen en eens alles eindelijk was aangesloten, haastte ik me naar het dashboard om te zien hoelang de laadbeurt in beslag zou nemen. Wat bleek: met de bescheiden 2,5 kWh werd de laadtijd geschat op… 42u20 minuten. Van een koude, zeg maar ijzige douche gesproken!

Plan B

Ik kon het me niet veroorloven om de auto zolang links te laten liggen. Aangezien ik geen wallbox heb, zag ik geen andere mogelijkheid dan op zoek te gaan naar een snellaadstation. Een gespecialiseerde applicatie gaf aan dat de dichtstbijzijnde optie aan het gemeentehuis ligt. Daar aangekomen, volgde opnieuw een teleurstelling. De twee enige beschikbare parkeerplaatsen waren namelijk al ingenomen door de gemeentelijke diensten en bovendien was de de terminal niet krachtig (7 kWh). Het gebruik ervan was zelfs beperkt tot de openingstijden van het stadhuis. Wat een klucht…

Op naar de nieuwe Lidl-winkel dan maar, op precies 5,4 km van thuis. Daar staat immers ook een terminal, eentje waar de overheid niets mee te maken heeft. Verrassing: niet alleen mocht ik de Kona er gratis opladen, het ging ook veel sneller dankzij het 50 kWh-systeem. Weet echter dat het zelfs met de krachtigste laders meer dan een uur duurt om 100% te bereiken. In afwachting kroop ik op mijn elektrische step om huiswaarts te keren. Dat ging zo…

Een week lang elektrische mobiliteit: “Een hel!”