Wie in november 2001 bij bewustzijn was, herinnert zich ongetwijfeld dat tabaksreclame verboden werd door de FIA, de organisatie van onder andere de Formule 1. Dit betekende het einde van de kleuren en logo’s van Marlboro, West, Gitanes, Winfield, Gauloises, Rothmans enzovoort op en rond de circuits.
Het einde van een tijdperk, zou je kunnen zeggen, want onder andere de rood-witte Honda McLaren en de gele, door Camel gesponsorde F1 van Team Lotus – beide bestuurd door wijlen Ayrton Senna – krijgt ondergetekende nooit meer van zijn netvlies gebrand.
Advertentie – lees hieronder verder
“Geen promotie voor fossiele brandstoffen meer!”
Dat sigaretten slecht voor de gezondheid zijn, weten we natuurlijk wel, en uiteraard bestaan er milieuvriendelijkere vervoermiddelen dan een diesel- of benzinewagen. Maar is reclame voor zulke modellen verbieden geen brug te ver? Veel mensen vinden van wel, maar hun mening staat haaks op die van klimaatactivisten van onder andere Greenpeace.
Volgens hen (en zomaar eventjes 20 andere milieu-organisaties) mogen bedrijven die ook maar iets met fossiele brandstoffen te maken hebben – van oliemaatschappijen tot bijna alle auto- en motormerken – geen promotie meer voeren voor hun vervuilende producten. Om die eis hard te kunnen maken, moeten ze minstens een miljoen handtekeningen verzamelen (en de juiste mensen overtuigen).
“Na het verbod op tabaksreclame is het tijd voor een wet die de strijd aanbindt met fossiele brandstofindustrieën. Die zijn een gevaar voor onze gezondheid en die van Moeder Aarde”, zo klinkt het bij Greenpeace.
Wat als…?
Stel dat ze hun gelijk halen, dan is het gedaan met reclame op tv, in magazines, op de radio, op het wereldwijde web en tijdens evenementen voor nieuwe auto’s en motoren (en andere voertuigen die niet 100% elektrisch zijn of op waterstof rijden). Sponsordeals zouden dan eveneens volledig uit den boze zijn.
Vijgen na Pasen?
Je zou kunnen stellen dat Greenpeace en co een strijd aan het voeren zijn die sowieso niet lang meer zou duren. Inmiddels weet iedereen dat nieuwe personenwagens in de EU vanaf 2035 geen grammetje CO2 meer mogen uitstoten, en dus spreken bepaalde tegenstanders van de ngo’s smalend over “bezigheidstherapie”.
Hieronder kan je nog eens genieten van de inmiddels ongeveer 10 jaar oude reclamespot voor de VW Passat, met een piepjonge Darth Vader in de hoofdrol.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be