Europa heeft besloten om (nieuwe) auto’s met verbrandingsmotoren geleidelijk te bannen tegen 2035. Dit is een belangrijke stap in de richting van koolstofneutraliteit in 2050. Veel politici, lobbygroepen en industriëlen verzetten zich tegen deze maatregel, die niet definitief is. Het dossier wordt namelijk in 2026 geëvalueerd om te beoordelen of de geleidelijke afschaffing al dan niet haalbaar is.
Hoe dan ook, de beslissing heeft nu al een grote invloed op de keuzes van constructeurs. Tientallen nieuwe modellen worden dit jaar gelanceerd, terwijl tientallen andere – vaak vroeger dan voorzien – van de markt worden gehaald om aan de normen van Brussel te voldoen.
CO2-doelstellingen
De deadline van 2035 gaat eigenlijk terug tot 2020, met de CAFE-regulering (Corporate Average Fuel Economy) die constructeurs verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma geleidelijk te verminderen. De te behalen doelstellingen worden berekend op basis van het gewicht van de auto en zijn voor elk merk anders. Terwijl Renault een gemiddelde CO2-uitstoot van 110 g/km niet mag overschrijden, lig dit plafond bij Volkswagen op 118,5 g/km. Als de limiet overschreden wordt, bedraagt de boete 95 euro per gram, vermenigvuldigd met het aantal verkochte auto’s. Dat kan uitdraaien op een dure grap. Het valt dus gemakkelijk te begrijpen waarom constructeurs zo’n haast hebben om steeds meer elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 g/km op de markt te brengen. Plug-inhybrides dragen ook bij aan deze doelstelling, omdat hun theoretische uitstoot vaak onder de 50 g/km ligt, wat helpt om het gemiddelde te verlagen.
Advertentie – lees hieronder verder
Natuurlijk wordt de reductiedoelstelling steeds strenger. Vanaf 2025 is het de bedoeling om de uitstoot met nog eens 15% te verminderen. Dit verklaart de vele lanceringen van elektrische auto’s: de Scénic E-Tech en R5 van Renault, de ë-C3 van Citroën, de ID.7 van Volkswagen, de X2 van BMW, de Countryman van Mini en noem maar op. Elke constructeur staat voor de uitdaging om tegen januari volgend jaar een zo breed mogelijk gamma elektrische auto’s te hebben.
Andere invloeden
Europa beïnvloedt niet alleen de motoren van auto’s en de transitie naar elektrische auto’s. Europa dicteert ook de wet als het gaat om verkeersveiligheid, met name met de nieuwe General Safety Regulation (GSR) die vijf jaar geleden werd aangenomen. Die leidde tot de introductie van zo’n vijftien nieuwe uitrustingen om het aantal ongevallen te verminderen. Een nieuwe maatregel in deze regelgeving wordt van kracht op 7 juli 2024. Over twee maanden moeten alle nieuwe auto’s uitgerust zijn met een intelligente snelheidsregelaar, geavanceerde noodremsystemen, systemen om op de rijstrook te blijven en afleidingsdetectiesystemen voor de bestuurder. Daarnaast zijn er uitgebreide beschermingszones tegen botsingen van het hoofd om verwondingen bij een botsing met een voetganger of fietser te beperken. En er volgt nog meer: op 7 juli 2026 wordt detectie van voetgangers en fietsers ook verplicht op alle nieuwe voertuigen.
Deze verplichtingen hebben een impact op de verkeersveiligheid, maar het is ook een dure operatie voor automobilisten. Die moeten meer betalen voor hun auto’s, aangezien de uitrusting duurder is. Uiteraard worden de meest betaalbare merken (zoals Dacia) het hardst getroffen. Dit verklaart ook de duidelijke vermindering van het aanbod van kleine auto’s door fabrikanten. De maatregelen ondermijnen de winstgevendheid van deze modellen, die sowieso al niet erg hoog is.
Helaas stellen we vast dat sommige van deze rijhulpmiddelen eerder contraproductief zijn in de praktijk (je kunt ze nog wel uitschakelen, maar dat gebeurt meestal met veel onveilige handelingen). Alle soorten waarschuwingen irriteren bestuurders. Denk maar aan snelheidsoverschrijdingen, bepaalde autonome remsystemen die te opdringerig (en dus niet erg vooruitziend) zijn en aandachtswaarschuwingen die vaak afgaan tegen het gezonde verstand in. In een tijd waarin studies aantonen dat agressie achter het stuur toeneemt, zal dit soort uitrusting waarschijnlijk niet helpen. Belgische bestuurders zijn zelfs het meest gestrest achter het stuur. Maar heeft de wetgever hier wel aan gedacht?
Verplichte uitrusting en tests GSR 2 | Nieuw gehomologeerde auto’s | Alle nieuwe auto’s |
Automatische noodrem | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Automatische noodrem die voetgangers en fietsers detecteert | 7 juli 2024 | 7 juli 2026 |
Automatische activering van alarmlichten | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Obstakeldetectie bij achteruitrijden | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Waarschuwing voor aandachtsverlies en slaperigheid bij de bestuurder | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Geavanceerde waarschuwing voor afleiding van de bestuurder | 7 juli 2024 | 7 juli 2026 |
Rijstrookassistent | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Intelligente snelheidsaanpassing | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Datarecorder | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Voorbereiding installatie alcoholslot | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Bescherming tegen cyberaanvallen | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Extra hoofdbescherming voor voetgangers | 7 juli 2024 | 7 juli 2026 |
Frontale crashtest over de volle breedte | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Achterwaartse crashtest | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Zijdelingse crashtest tegen een paal | 7 juli 2022 | 7 juli 2024 |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be