Verkeersveiligheid is een van de belangrijkste doelstellingen van de Europese Unie. De autoriteiten hopen dat er in 2050 geen verkeersdoden meer vallen op de Europese wegen. Zeer ambitieus. Om dit te realiseren, maakt Europa haar regelgeving alsmaar strenger. In afwachting van de zelfrijdende auto wil het haar doel op verschillende manieren bereiken.
Natuurlijk staat snelheid hoog op de lijst van prioriteiten voor de verkeersveiligheid. Snelheid is immers verantwoordelijk voor veel ongevallen. VIAS schat zelfs dat 15 procent van de ongevallen met gewonden in België te wijten is aan te hoge snelheid of een onaangepaste snelheid door afleiding.
Er bestaan uiteraard verschillende manieren om de snelheid op de weg te verminderen. Enerzijds is er de angst voor de politie of straffen, het gevolg van het hogere aantal verkeerscontroles. Anderzijds zijn er nieuwe technologieën die in alle nieuwe auto’s ingebouwd kunnen worden.
Eerst waarschuwing
De Europese Commissie denkt al lang aan een intelligente snelheidsbegrenzer (ISA, voor Intelligent Speed Alert). En het blijft niet bij een concept. Sinds 1 juli 2022 is het systeem al verplicht op alle nieuw gehomologeerde auto’s, met andere woorden de automodellen die nieuw gelanceerd worden. Maar vanaf 1 juli 2024 geldt deze verplichte maatregel voor alle nieuwe auto’s, zonder uitzondering. Dit betekent dat een model dat zeven of acht jaar geleden op de markt kwam en nog altijd bij de dealer verkocht wordt, ook met de snelheidsbegrenzer uitgerust moet worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Concreet is de ISA gebaseerd op een camera en op de gps (als die aanwezig is in de auto in kwestie). De elektronica vergelijkt de maximumsnelheid op de verkeersborden met de werkelijke snelheid van het voertuig en informeert de bestuurder die de toegelaten maximumsnelheid overschrijdt met een hoorbaar en zichtbaar signaal op het dashboard. Het gaat dus om een eenvoudige waarschuwing. In dit stadium is het systeem nog niet gerechtigd om de controle over te nemen en automatisch de snelheid te verlagen (of te verhogen) bij het binnenrijden van een nieuwe snelheidszone.
Dit is echter wel mogelijk bij bepaalde voertuigen met een adaptieve snelheidsregelaar. Maar het moet gezegd dat zo’n systeem niet altijd oordeelkundig ingrijpt. Zo wordt op snelwegen soms brutaal afgeremd bij de afritten wegens borden die een snelheidsverlaging op de op- en afritten aangeven. We vermoeden dat zo’n verplicht systeem misschien wel de volgende stap is die de Europese Commissie voor ogen heeft.
Vooruitgang?
Wat moeten we denken van dit nieuwe systeem en de gevolgen ervan? Het lijkt onwaarschijnlijk dat de autoprijzen hierdoor zullen stijgen, aangezien dit al lang gepland was. Maar veel mensen die de snelheidswaarschuwing al gebruiken, zullen beamen dat het systeem weliswaar handig is als je afgeleid bent, maar ook al snel irritant wordt door de regelmatige geluidswaarschuwingen die stress veroorzaken.
Je kunt het systeem uitschakelen, maar dat moet je telkens opnieuw na het starten doen via een bedieningsknop of het infotainmentscherm. Om veiligheidsredenen wordt het systeem ook automatisch uitgeschakeld wanneer je het gaspedaal hard intrapt, net zoals bij een cruise control. In noodgevallen moet de bestuurder immers de controle kunnen behouden. De ISA zal ook alle rijgegevens registreren, die in het geval van een ernstig ongeval door de politie gebruikt kunnen worden. Deze functie wil de verantwoordelijke vaststellen bij een ongeval. Of je het nu leuk vindt of niet, je wordt meer en meer in de gaten gehouden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be