De afgelopen jaren heeft LED-technologie ook zijn weg gevonden naar onze auto’s. Deze vorm van verlichting is efficiënt, aangezien het niet alleen een witter licht geeft (en dus meer op daglicht lijkt), maar ook intenser is. Bovendien verbruikt LED-verlichting aanzienlijk minder energie, wat een voordeel is, ongeacht het type auto.
In Europa bestaat er niet veel wetgevende teksten rond deze technologie. Er is zelfs maar één norm die de vermogensnormen voor deze lampen vaststelt. Onlangs heeft Europa echter ook een wetgeving ingevoerd voor het speelsere gebruik van LED-verlichting, onder andere voor grilles of merkemblemen.
Een probleem?
Maar deze toename van LED’s in en op auto’s blijkt een probleem te zijn geworden. Dit komt doordat het licht van LED’s rechtstreeks op de weg wordt geprojecteerd, in tegenstelling tot oudere halogeenlampen die spiegels gebruikten om het licht te sturen. Hierdoor is de lichtconcentratie witter en intenser, en dus problematisch voor de ogen van tegemoetkomende automobilisten.
Volgens een recent onderzoek van de ANWB, de Nederlandse Autombiel Club, uitgevoerd in tien Europese landen, is het overal hetzelfde: 66% van de ondervraagden zegt verblind te worden door tegemoetkomende voertuigen en kan niet inschatten of het voertuig met dimlichten of grootlichten gebruikt. Voor deze meerderheid is de intensiteit van de lichtbundel veel te sterk. De ANWB denkt dat dit te wijten is aan de “koudere” kleurtemperatuur van LED’s (witter dus), die de indruk wekt veel krachtiger te zijn dan “warmere” of gele verlichting.
Advertentie – lees hieronder verder
Te veel licht
Het onderzoek benadrukt dat er tegenwoordig te veel lichtbronnen in onze auto’s zijn. Hetzelfde geldt voor het interieur met de toenemende hoeveelheid schermen, die ook een bron van vermoeidheid en afleiding zijn voor de ogen van automobilisten. Bovendien wijst de Nederlandse studie erop dat de toename van SUV’s ook bijdraagt aan het fenomeen, aangezien hun koplampen hoger zijn geplaatst, waardoor ze vaak de weg domineren. Daarnaast zou het verkeerd zijn om te denken dat LED-koplampen automatisch worden aangepast. Dit geldt voor dynamische systemen, maar niet voor de overgrote meerderheid van de voertuigen, die bij de garage moeten worden afgesteld. En niet alleen dimlichten hebben hier last van: stoplichten, mistlampen en zelfs richtingaanwijzers lijken soms te krachtig en verblindend. Kortom, de volledige lichtensysteem zou moeten worden herzien!
Gaat Europa zich moeien?
Onder deze omstandigheden, en omdat het soms wel 9 seconden kan duren voordat het verblinde oog van een automobilist zijn zicht weer heeft aangepast, zijn verschillende Europese automobilistenverenigingen (waaronder TCS in Zwitserland, RAC in Engeland, ANWB in Nederland of ADAC in Duitsland) al in gesprek gegaan met autofabrikanten om hen aan te sporen hun lichten aan te passen. Maar ze willen nu een stap verder gaan en hebben de Europese Commissie aangesproken om een grondigere wetgeving hiervoor op te stellen. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be