Momenteel beschikken alle 4 Reeks Cabrio‘s over een metalen wegklapdak. Dat was ooit heel erg in de mode maar inmiddels hebben zowat alle constructeurs begrepen dat zo’n systeem meer nadelen dan voordelen biedt: een metalen constructie is duurder, er gaat meer koffervolume door verloren en het gewicht gaat er gevoelig door in de plus, wat uiteraard invloed heeft op de uitstootcijfers die nu en voor altijd een gloeiend heet item zijn.

 

Maar dat niet alleen…

Ook de looks spelen een rol. De huidige 4 Cabrio krijgt nogal wat kritiek op zijn voorkomen met het dak toe en zulke klachten krijgen zowel Mercedes als Audi niet over hun respectievelijke C-klasse Cabrio en A5 Cabrio. Hun lijn is veel vloeiender als ze winddicht zijn gemaakt.

 

De 3 Reeks als basis

De van kop tot teen gecamoufleerde testwagen onthult nog niet veel, maar reken maar op een neus geïnspireerd op die van de nieuwe 3 Reeks (wellicht wat scherper gelijnd) en met trekken van de ook bijzonder recente Z4. Voor wie het nog niet wist: die roadster zal Toyota als coupé zal uitbrengen onder de noemer Supra, een Japanse legende die al lang opvolging verdient. Maar moest dat nu echt met een BMW-motor tussen de voorwielen?