De batterijtechnologie voor elektrische auto’s evolueert razendsnel. Wekelijks worden nieuwe ontdekkingen gemeld of overtreffen tests de verwachtingen. Natuurlijk zijn er ook mislukkingen waar minder over gesproken wordt, maar het is duidelijk dat er volop innovatieve oplossingen worden ontwikkeld om batterijen niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer te maken.
Tot dusver is de batterij nog steeds de grootste kostenpost, zowel financieel als niet in het minst ecologisch, bij een elektrische auto. Hoewel deze kosten over de totale levenscyclus worden gecompenseerd, blijft het streven om ze verder te verlagen. Een veelbelovende oplossing is LFP-technologie (lithiumijzerfosfaat), die kobaltvrij is en daarmee zowel goedkoper als milieuvriendelijker.
Lithiumvrij
Voor een andere aanvliegroute om de ecologische voetafdruk van batterijen voor elektrische auto’s te verkleinen, wordt er ook gekeken naar alternatieven voor lithium, zoals natrium. Hoewel deze techniek een jaar oud is, heeft de chemie zich al ontwikkeld. De Chinese gigant CATL kondigde onlangs de productie aan van tweede-generatienatriumbatterijen. Volgens Car News China zal de prototyping in 2025 volledig afgerond zijn, met de eerste modellen voor de massamarkt gepland voor 2027.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor automobilisten is dit uitstekend nieuws, want dit betekent een nieuwe aanzienlijke daling van de autoprijzen, aangezien natriumbatterijen aanzienlijk goedkoper zijn dan lithiumbatterijen. Naar verwachting zullen ze in 2025 al concurreren met de prijs van LFP-pakketten. Vanaf 2027, met de voordelen van massaproductie, zouden de kosten zelfs ... 70% lager kunnen uitvallen.
Beeft niet voor de kou
Het voordeel van natriumbatterijen is niet alleen financieel. Volgens CATL zijn deze nieuwe batterijen uitzonderlijk bestand tegen extreme kou, tot -40°C, zonder enig vermogensverlies. Uit eerste tests blijkt dat het verlies in actieradius bij -20°C verwaarloosbaar is, wat een enorme verbetering betekent voor elektrische voertuigen in de winter, een seizoen waarin EV-gebruikers nu nog vaak hinder ondervinden. Bovendien kunnen deze batterijen zelfs bij -30°C probleemloos worden opgeladen.
CATL heeft de energiedichtheid van de tweede generatie natriumbatterijen nog niet vrijgegeven, maar het bedrijf streeft naar een indrukwekkende 200 Wh/kg. Dit is een flinke stap vooruit ten opzichte van de huidige 105 Wh/kg en zelfs beter dan LFP-batterijen, die tussen 140 en 160 Wh/kg halen. Het blijft echter minder dan de traditionele lithium-ion batterijen, die tot 300 Wh/kg kunnen gaan. Daarnaast bieden de natriumbatterijen extra voordelen, zoals verbeterde brandveiligheid en een lagere kans op kortsluiting. Wordt onvermijdelijk vervolgd …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be