De wil van de Europese Veiligheidsraad en van de Europese Commissie is niet noodzakelijkerwijs dezelfde. Het wetsvoorstel van snelheidsbegrenzers en zwarte dozen vanaf 2022 en 2024 werd binnengeleverd en moet nog voor de grote raad verschijnen. De uiteindelijke beslissing zou met andere woorden bijvoorbeeld een afgezwakte versie van het origineel kunnen zijn, want zo zou men naar verluidt al afgestapt zijn van het idee van de begrenzer zelf en alleen het irritante geluid dat hoe langer hoe luider wordt, overhouden, al is het maar om de Franse, Duitse en Italiaanse autolobby en de vele tegenstanders tegemoet te komen. De meeste Europese automobilisten, bepaalde experten en instanties en zonder twijfel alle autoliefhebbers zijn tegen en de veiligheid zou er in bepaalde gevallen niet op verhogen.
Daarnaast is er de termijn, want die is wel heel erg kort, en bovendien zegt de Veiligheidsraad dat de systemen alleen in nieuwe auto’s moeten komen, wat een crash van de markt kan veroorzaken. Daaraan gerelateerd, bericht AutoBahn dat ze simpelweg niet in oudere auto’s (+5 jaar) kunnen worden geïnstalleerd.
Dus…
Alles hangt nu van de Europese Commissie af.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be