Toch geen snelheidsbegrenzer in auto’s?

Hoewel verschillende Nederlandse media, Gocar.be en vervolgens ook de VRT hebben bericht over de invoering van een verplichte snelheidsbegrenzer en zwarte doos in 2022 en 2024, wordt er vanuit sommige hoeken van paniekzaaierij gesproken, voorlopig dan.

Gepubliceerd op 5 mei 2021
Leestijd : 1 min

Deel

Toch geen snelheidsbegrenzer in auto’s?

De wil van de Europese Veiligheidsraad en van de Europese Commissie is niet noodzakelijkerwijs dezelfde. Het wetsvoorstel van snelheidsbegrenzers en zwarte dozen vanaf 2022 en 2024 werd binnengeleverd en moet nog voor de grote raad verschijnen. De uiteindelijke beslissing zou met andere woorden bijvoorbeeld een afgezwakte versie van het origineel kunnen zijn, want zo zou men naar verluidt al afgestapt zijn van het idee van de begrenzer zelf en alleen het irritante geluid dat hoe langer hoe luider wordt, overhouden, al is het maar om de Franse, Duitse en Italiaanse autolobby en de vele tegenstanders tegemoet te komen. De meeste Europese automobilisten, bepaalde experten en instanties en zonder twijfel alle autoliefhebbers zijn tegen en de veiligheid zou er in bepaalde gevallen niet op verhogen.

Daarnaast is er de termijn, want die is wel heel erg kort, en bovendien zegt de Veiligheidsraad dat de systemen alleen in nieuwe auto’s moeten komen, wat een crash van de markt kan veroorzaken. Daaraan gerelateerd, bericht AutoBahn dat ze simpelweg niet in oudere auto’s (+5 jaar) kunnen worden geïnstalleerd.

Dus…

Alles hangt nu van de Europese Commissie af.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.