In een omzendbrief van de European Transport Safety Counsil (ETSC) die vorige maand is verschenen, staat dat het plan om elke wagen in Europa met een “slimme” snelheidsbegrenzer uit te rusten nog steeds op tafel ligt. De maatregel kadert in een hele rist veiligheidsvoorschriften die het aantal verkeersdoden tegen 2030 moeten halveren.
Zoals men had kunnen verwachten, staat een groot deel van de bevolking niet te springen om dergelijke software in hun vierwieler te hebben, en mogelijk schiet zo’n verplichting zijn doel voorbij. De topman van Zurich Insurance heeft namelijk al gezegd dat een verplichte snelheidsbegrenzer effectief een afname van het aantal ongevallen met overdreven snelheid als bepalende factor zal betekenen, maar tegelijk een toename van andere verkeersongevallen, simpelweg omdat bestuurders dan zodanig afhankelijk worden van het systeem dat ze minder moeite zullen doen om verkeerssituaties goed in te schatten.
Dus…
Mensen gaan het gevoel hebben dat ze altijd en overal het gaspedaal helemaal mogen indrukken, simpelweg omdat ze weten dat hun snelheid beperkt is, en ze zullen nog minder aandacht voor hun omgeving hebben omdat ze altijd en overal een (vals) gevoel van veiligheid zullen hebben. Daarnaast is er de kwestie van de juiste signalen opvangen, want elke software kan ‘bugs’ bevatten en het is niet gezegd dat het ISA-systeem ook op afgelegen locaties naar behoren werkt. Dit zou de nieuwe stap na de verplichte rijhulpsystemen zijn, waarvan we al lang weten dat die soms gevaarlijke situaties kunnen opleveren in plaats van ze tegen te gaan.
UPDATE: Toch geen snelheidsbegrenzer in auto’s?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be