Verkeersveiligheid

Na de Mustang Mach-E: Skoda Enyaq iV faalt op elandtest

Er wordt gezegd dat SUV’s minder veilig zijn dan auto’s met een meer traditionele koetswerkvorm, zoals breaks en berlines. Die stelling wordt kracht bijgezet door enkele recente mislukte pogingen van de elandtest, want na de Mustang Mach-E is het de Skoda Enyaq iV die zopas in het zand heeft gebeten.

Geschreven door Joris Bosseloo | 14/10/2021

Een week geleden berichtte Gocar.be over de alles behalve geslaagde elandtest van de Ford Mustang Mach-E, uitgevoerd door Teknikens Värld.

Tijdens zo’n test wordt nagegaan in welke mate een bepaald automodel een groot uitwijkmanoeuvre kan doorstaan. Bij de Amerikaanse elektrische SUV zit het probleem ‘m volgens de Zweedse journalisten in de ESP, die naar verluidt niet snel genoeg in werking treedt, met alle gevolgen van dien. De oplossing zou een software-update zijn.

Dat de Mustang Mach-E het er slecht vanaf heeft gebracht, kwam enigzins als een verrassing aan omdat die cross-over een laag zwaartepunt heeft. Die eigenschap is typerend voor elektrische auto’s omdat hun batterijen helemaal onderaan verwerkt zitten. Van de Ioniq 5 en de Tesla Model Y is de positieve bevestiging al binnen, maar dat kan jammer genoeg niet van de eveneens 100% elektrische Skoda Enyaq iV worden gezegd.

Enyaq moose test

Toen de Enyaq een poging deed om een obstakel te ontwijken, in een test uitgevoerd door het Spaanse km77, liep dat niet af zoals gepland. Aanvankelijk probeerde chauffeur van dienst de SUV tussen de kegels te houden met 77 km/u op de teller, maar dat lukte niet. Hoewel werd opgemerkt dat de Tsjechische SUV voorspelbaar reageerde en gemakkelijk te besturen was, werden meerdere kegels geraakt.

Nadien werden er nog pogingen ondernomen om de eveneens achterwielaangedreven versie van de VW ID.4 te evenaren (d.w.z. door de test tegen minstens 73 km/u af te leggen zonder brokken), maar dat wilde maar niet lukken. De Enyaq iV bleef steken op amper 67 km/u, ondanks het feit dat hij zijn onderstel en tal van andere onderdelen met de bovenvermelde Volkswagen deelt.

Waar zit het probleem?

De Enyaq iV blijkt zeer gevoelig voor overstuur en valt moeilijk onder controle te houden als er “op de limiet” wordt gereden. Daarnaast kan de elektronische stabiliteitscontrole “overactief” zijn en “remt het rechter achterwiel harder af dan nodig”.

Screenshots + video: km77.com / YouTube

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook