Na de Mustang Mach-E: Skoda Enyaq iV faalt op elandtest

Er wordt gezegd dat SUV’s minder veilig zijn dan auto’s met een meer traditionele koetswerkvorm, zoals breaks en berlines. Die stelling wordt kracht bijgezet door enkele recente mislukte pogingen van de elandtest, want na de Mustang Mach-E is het de Skoda Enyaq iV die zopas in het zand heeft gebeten.

Gepubliceerd op 14 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Na de Mustang Mach-E: Skoda Enyaq iV faalt op elandtest

Een week geleden berichtte Gocar.be over de alles behalve geslaagde elandtest van de Ford Mustang Mach-E, uitgevoerd door Teknikens Värld.

Tijdens zo’n test wordt nagegaan in welke mate een bepaald automodel een groot uitwijkmanoeuvre kan doorstaan. Bij de Amerikaanse elektrische SUV zit het probleem ‘m volgens de Zweedse journalisten in de ESP, die naar verluidt niet snel genoeg in werking treedt, met alle gevolgen van dien. De oplossing zou een software-update zijn.

Dat de Mustang Mach-E het er slecht vanaf heeft gebracht, kwam enigzins als een verrassing aan omdat die cross-over een laag zwaartepunt heeft. Die eigenschap is typerend voor elektrische auto’s omdat hun batterijen helemaal onderaan verwerkt zitten. Van de Ioniq 5 en de Tesla Model Y is de positieve bevestiging al binnen, maar dat kan jammer genoeg niet van de eveneens 100% elektrische Skoda Enyaq iV worden gezegd.

enyaq-moose-test-km77

Toen de Enyaq een poging deed om een obstakel te ontwijken, in een test uitgevoerd door het Spaanse km77, liep dat niet af zoals gepland. Aanvankelijk probeerde chauffeur van dienst de SUV tussen de kegels te houden met 77 km/u op de teller, maar dat lukte niet. Hoewel werd opgemerkt dat de Tsjechische SUV voorspelbaar reageerde en gemakkelijk te besturen was, werden meerdere kegels geraakt.

Advertentie – lees hieronder verder

Nadien werden er nog pogingen ondernomen om de eveneens achterwielaangedreven versie van de VW ID.4 te evenaren (d.w.z. door de test tegen minstens 73 km/u af te leggen zonder brokken), maar dat wilde maar niet lukken. De Enyaq iV bleef steken op amper 67 km/u, ondanks het feit dat hij zijn onderstel en tal van andere onderdelen met de bovenvermelde Volkswagen deelt.

Waar zit het probleem?

De Enyaq iV blijkt zeer gevoelig voor overstuur en valt moeilijk onder controle te houden als er “op de limiet” wordt gereden. Daarnaast kan de elektronische stabiliteitscontrole “overactief” zijn en “remt het rechter achterwiel harder af dan nodig”.

Screenshots + video: km77.com / YouTube

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Skoda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.