Op 1 augustus 1976 regent het bij de start van de Grand Prix van Duitsland. Het evenement, dat plaatsvindt op de beroemde Nordschleife van de Nürburgring, verdeelt de coureurs, waarvan sommigen het 22 kilometer lange parcours gevaarlijk vinden. Een van hen was de Oostenrijkse coureur Niki Lauda, die het gebrek aan veiligheid op “de Groene Hel” bijzonder verontrustend vond. Maar hij had geen andere keuze dan in zijn Ferrari te kruipen en deze te besturen, met regenbanden. Terwijl sommige concurrenten slicks gebruiken, kan Lauda zijn plek in het klassement verhogen. Maar hij verliest de controle over zijn auto in een knik na de Berwerk-bocht.
Vuurzee
Lauda’s Ferrari vliegt tegen de hekken en de berm aan de rechterkant van het circuit. Hij stuitert rond tot de andere kant van de baan en vliegt in brand, geraakt door de Hesketh van Edwards en uiteindelijk aangereden door de Surtees van Lunger. Vier coureurs proberen Lauda uit het vuur te halen, maar hij blijft ongeveer veertig seconden gevangen in de vlammen. Lauda komt zijn auto uit met ernstige brandwonden aan zijn gezicht en handen, en moet gaan liggen op de baan voordat hij naar een ziekenhuis wordt overgebracht. Ondanks zijn verminking en longletsel, keert Lauda slechts 6 weken na het ongeval terug achter het stuur en eindigt het seizoen alsof er niets is gebeurd!
Advertentie – lees hieronder verder
AGV
Toen Lauda van de baan raakte, verloor hij zijn AGV-helm. Die werd na het ongeval teruggevonden. Hoewel hij er structureel nog goed uitziet, heeft de helm ook schade opgelopen door de brand en is het vizier gesmolten. Een onderzoek zal niet kunnen achterhalen waarom hij niet op het hoofd van de miraculeuze coureur is gebleven. Met toestemming van de familie Lauda zal deze helm dit weekend geveild worden door Bonhams tijdens de Grand Prix van Miami. De prijs wordt geschat tussen de 50.000 en 60.000 dollar (46.932-65.318 €), waarvan de opbrengst gedeeltelijk zal worden geschonken aan UNICEF.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be