Hyundai doet al lang onderzoek en ontwikkeling naar aandrijvingen op waterstof, maar er werd verondersteld dat Hyundai onlangs zijn projecten had uitgesteld, of toch de ontwikkeling van een nieuwe brandstofcel. Dit is blijkbaar niet het geval. Integendeel, het Koreaanse zou grote ambities hebben rond waterstof en de plaats die deze energiedrager binnenkort in ons dagelijks leven zou kunnen innemen.
Het is begrijpelijk dat Hyundai zijn inspanningen ten minste voor een tijdje heeft bijgesteld door de voorkeur te geven aan de studie van een waterstofverbrandingsmotor die zelfs 25 tot 30% zuiniger zou zijn dan brandstofcellen of batterijpakketten van elektrische auto’s (aankoopprijs en onderhoudskosten van het voertuig inbegrepen).
400 ‘schone’ pk’s
De ontwikkelde HDI-motor (voor Hyundai Doosan Infracore) heeft een cilinderinhoud van 11 liter en is ontworpen om te rijden op waterstof met een lage zuiverheid, wat bijdraagt aan de duurzaamheid van deze mechaniek, maar ook een hoge efficiëntie gewicht/energie oplevert. Daardoor is die krachtbron bijzonder geschikt voor voertuigen met middelgrote en grote tonnages en vrachtwagens voor lange trajecten.
In totaal ontwikkelt deze eerste motor (er zullen er wellicht nog meer volgen) 300 kW, of 402 pk, en een koppel van 1700 Nm vanaf 2.000 opm. Het tanken van waterstof zou heel vlot gaan en in slechts 10 minuten weer een bereik van 500 km opleveren.
Advertentie – lees hieronder verder
Hyundai steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken en kondigt aan dat deze motor al in 2024 geproduceerd zal worden. Hoezo? Simpelweg door gebruik te maken van de bestaande fabrieken en machines. Massaproductie kan dus al vanaf 2025. Dat betekent wellicht dat bij succes een zekere Tesla Semi zich zorgen moet maken … Het is ook te hopen dat deze nieuwe generatie waterstofmotoren eveneens geschikt is voor personenwagens, wat ook een nieuwe mobiliteitsoplossing zou kunnen zijn, vooral voor de kilometervreters.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be