Hyundai heeft inderdaad aangekondigd te stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Het is een zeer ernstige lokale krant die dat nieuws aankondigt. De Korea Economic Daily meldt dat Hyundai zijn afdeling voor de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, die gevestigd is in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Namyang, Zuid-Korea, heeft gesloten. Hiermee wordt een hoofdstuk afgesloten voor deze constructeur die in 1983 zijn eigen motoren begon te produceren. Hyundai wil zich nu 100% focussen op elektrische aandrijvingen.
Voor de constructeur is het dus een kwestie van anticiperen op de ommekeer van de markt en de implementatie van nieuwe wetgevingen die gericht zijn op de elektrische auto. De groep heeft zijn plannen al gemaakt en wil tegen 2026 1,7 miljoen elektrische voertuigen verkopen. Het Ioniq-gamma zal dan ook sterk groeien. Dit is een strategie die zowat overal in de autosector te vinden is.
Ook waterstof
Hoewel deze aankondiging om te stoppen met verbrandingsmotoren niet echt verrast, is er nog een andere die volgens het medium Chosun Ilbo zeer opmerkelijk is: de pauze voor onbepaalde tijd van de ontwikkeling van het Genesis brandstofcelvoertuig. Ter herinnering: Hyundai is net als Toyota een fervent verdediger van waterstofmobiliteit en dus brandstofcelvoertuigen die de fabrikant nu al minstens 15 jaar ontwikkelt. De Hyundai Nexo is een van de weinige waterstofvoertuigen op de markt.
Advertentie – lees hieronder verder
De bron vermeldt echter geen definitieve stop van het Genesis-project. Deze situatie staat in fel contrast met het opmerkelijke bericht van Hyundai afgelopen september, dat een strategie van transitie naar waterstof voor het grote publiek vanaf 2040 aankondigde. Het doel was dat de fabrikant voor 2023 een derde generatie van de accu zou ontwikkelen en vanaf 2028 voor alle bedrijfswagens een brandstofcelmodel zou aanbieden. Het is duidelijk dat de problemen met deze batterij van de derde generatie een serieuze rem op het project hebben gezet. Maar dat is waarschijnlijk niet de enige factor die meespeelt.
De beste batterijen?
Sterker nog, ook al wordt waterstof steeds meer onderzocht, toch blijkt uit een interne audit bij Hyundai dat de winstgevendheid van de brandstofcel niet is zoals verwacht. Aangezien de omzet beduidend lager ligt dan verwacht, verloopt ook de kostendaling trager dan gedacht. En dat is heel normaal, want ook de bevoorradingsinfrastructuur ontwikkelt zich heel langzaam, wat het grote publiek uiteraard niet aanmoedigt om de sprong te wagen.
Verschillende waarnemers wijzen er ook op dat de waterstofauto waarschijnlijk niet zo veelbelovend is als we denken. De waterstofketen is namelijk zeer energie-intensief en dat vermindert de energie-efficiëntie van de waterstofauto aanzienlijk. Ze zou ook drie keer lager zijn dan een elektrische auto op batterijen. En dat is weinig. Daarnaast heeft de batterijtechnologie voor elektrische auto’s de laatste jaren een flinke sprong voorwaarts gemaakt.
Verschillende constructeurs kondigen de komst aan van de zogenaamde solid state batterijen binnen 5 jaar. Dat zijn batterijen die een veel hogere energiedichtheid zouden bieden, wat niet alleen een voordeel is voor de autonomie, maar ook hogere laadsnelheden toelaat. Er wordt beweerd dat snelladen zo slechts 5 minuten zou duren, een tijd die vergelijkbaar is om benzine of diesel te tanken. Dit is een optelsom van argumenten die de beslissing van Hyundai waarschijnlijk heeft gemotiveerd. Vergeet niet dat het Koreaanse merk niet het eerste is dat waterstof opgeeft (zelfs als wordt over een pauze gesproken). Eerder lieten Mercedes, Renault-Nissan, Honda en Volkswagen hun plannen al varen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be