Hoewel de meeste waterstof nog niet geproduceerd wordt uit groene stroom (waardoor het volledig koolstofneutraal zou zijn), blijft het een veelbelovende energiedrager voor de mobiliteit van de toekomst. Het wordt momenteel overwogen voor treinen en vrachtwagens, maar het kan ook toegepast worden voor individuele mobiliteit, zoals we al zagen bij onder andere de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo.
In deze voertuigen wordt waterstof gebruikt met een brandstofcel, die complexe en tegelijk dure oplossing, al zullen de prijzen de komende jaren wellicht dalen. Maar dit is niet de enige oplossing om waterstof te gebruiken, zoals Zuid-Koreaanse onderzoekers onlangs hebben aangetoond door een conventionele verbrandingsmotor aan te passen voor directe waterstofinjectie. Een goed idee?
Effectieve oplossing
Deze techniek van directe waterstofinspuiting wordt al heel lang getest, met name door BMW in het begin van de jaren 2000. Het was echter geen succes en BMW stopte met zijn onderzoek. Het concept heeft zijn beperkingen. De hoeveelheid lucht die in de verbrandingskamer stroomt, wordt drastisch verminderd door de ruimte die door het waterstofgas wordt ingenomen. Dit leidt tot slechte prestaties door een flashbackeffect dat veroorzaakt wordt door de injectie van waterstof.
Advertentie – lees hieronder verder
Desondanks hebben enkele studiebureaus hun onderzoek voortgezet, waaronder een Zuid-Koreaans team dat nu beweert erin geslaagd te zijn een waterstofmotor met directe injectie te ontwikkelen die eindelijk efficiënt is. De motor zou namelijk geen last meer hebben van flashbackeffect en een zeer hoge energie-efficiëntie halen door een veel hogere compressieverhouding dan andere motoren die tot nu toe zijn omgebouwd. De onderzoekers treden nog niet in detail, maar ze hebben een systeem voor directe injectie onder hoge druk ontworpen.
30 bar
De waterstofinjectiedruk zou op die manier 30 bar bedragen en met hulp van een turbocompressor zou de tweeliter viercilinder – afkomstig van Hyundai – de prestaties van een conventionele benzinemotor kunnen evenaren. Qua uitstoot van vervuilende stoffen waren de tests van Zuid-Koreaanse onderzoekers even overtuigend, met een uitstoot van CO2 en fijne deeltjes die respectievelijk 90 procent en 99 procent lager ligt dan die van een verbrandingsmotor. Hetzelfde geldt voor de uitstoot van stikstofoxide, waardoor geen DeNOx-katalysator meer toegevoegd moet worden.
Weer een stap vooruit? Misschien wel. Het thema is niet aan de aandacht van de Kia-Hyundai-groep ontsnapt, die heeft meegewerkt aan het onderzoek van het KIMM (Korea Institute of Machinery and Materials). Het valt nog te bezien of dit tot iets concreets zal leiden en, wie weet, tot een nieuw leven voor de verbrandingsmotoren.
Foto’s: Screenshots YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be