Het grootste nadeel van de elektrische auto blijft de actieradius, die vaak nauwelijks boven de 400 kilometer uitkomt per volle lading. Hoewel dat een flinke verbetering is ten opzichte van drie tot vier jaar geleden, blijft het voor veel automobilisten die gewend zijn aan benzine- of dieselmodellen nog steeds te beperkt. Logisch, want de technologieën van verbrandingsmotoren zijn niet één op één overdraagbaar naar elektrische aandrijving.
Toch belooft onderzoek naar solid-statebatterijen – of batterijen met een vaste elektrolyt – een flinke sprong voorwaarts in prestaties. De race is inmiddels volop gaande om deze technologie als eerste op de markt te brengen. Toyota waarschuwt echter dat het niet voor iedereen zal zijn .... Ondertussen kijkt Honda, ondanks dat het niet vooroploopt in de EV-markt, verder vooruit. De Japanse fabrikant heeft als doel om in 2030 elektrische auto’s te produceren met een actieradius van 1000 kilometer op een volle lading. Klinkt ambitieus, want dat is meer dan het dubbele van wat de meeste elektrische auto’s vandaag de dag bieden.
50% compacter
Honda werkt aan nieuwe solid-statebatterijen die 50% compacter, 35% lichter en 25% goedkoper zouden zijn dan de huidige lithium-ioncellen. Een succesformule? Zo lijkt het wel, vooral door het geoptimaliseerd oplaadvermogen. En daar stopt het niet. Tegen 2040 wil Honda nog een stap verder gaan met een actieradius van 1.250 kilometer, terwijl de kosten verder worden verlaagd.
Advertentie – lees hieronder verder
Belooft Honda ons gouden bergen? Niet helemaal, want batterijtechnologieën - de chemie - ontwikkelen zich snel en het is duidelijk dat de prestatieniveaus snel zullen stijgen. Speelt Honda de kaart van de marketing? Niet echt, want de fabrikant heeft zijn ambities bekendgemaakt en start deze maand met de proefproductie van deze beruchte vastestofbatterijen.
Toch obstakels
Zit Honda op de goede weg? Waarschijnlijk wel, net als veel andere fabrikanten. Maar er liggen nog flink wat obstakels in het verschiet. Hoezo? Simpel: de prototypecellen die nu worden getest, zijn honderd keer kleiner dan de batterijen die nodig zijn voor elektrische auto’s. Er is dus nog een lange weg te gaan.
“We moeten de afmetingen van onze prototypebatterij met een factor 100 vergroten. We zoeken nu uit hoe we dit proces kunnen opschalen naar massaproductie,” zegt Honda. Een ambitieuze uitdaging, maar als het lukt, kan het de EV-markt voorgoed veranderen.
Honda heeft, zoals veel andere fabrikanten, nog geen oplossing gevonden voor de scheurproblemen die inherent zijn aan vastestofbatterijen. Keramische separatoren kunnen barsten, terwijl dendrieten in de elektrolyt kortsluiting kunnen veroorzaken. Maar Honda pakt dit aan met een innovatieve oplossing.
Het merk gebruikt een oprolbare elektrolytperstechniek die snel een dunne, uniforme film produceert. Bovendien maakt Honda gebruik van een continu mengproces voor de elektrolytsuspensie, wat sneller is dan het batch-mengproces dat wordt toegepast bij conventionele lithium-ioncellen. Honda blijft dan ook optimistisch over de potentie van zijn solid-statetechnologie. “Onze vastestofbatterij zal een gamechanger zijn in het tijdperk van elektrische voertuigen,” zegt Keiji Otsu, president van Honda R&D. Kunnen we dat geloven? Als het merk dat ons de legendarische VTEC-technologie bracht dit weet te herhalen met elektrische batterijen, mogen we best hoge verwachtingen hebben.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be