Euro NCAP is een instantie die de crashveiligheid van nieuwe voertuigen die op de Europese markt komen onderzoekt. Dat levert steeds spectaculaire plaatjes op van de wagens die tegen hoge snelheid tegen een muur te pletter gereden worden. Maar deze proeven houden meer in dan enkel die crashtests. Er wordt ook gekeken naar de aanwezigheid van actieve veiligheidssystemen, die net een ongeval kunnen voorkomen, en de efficiëntie van passieve veiligheidsmiddelen die de gevolgen daarvan kunnen beperken.
Zwaar is gevaarlijk
Recent onderzocht Euro NCAP de veiligheid van 11 nieuwe wagens, waarvan de meeste elektrische SUV’s of crossovers waren: Volkswagen ID.7, BMW 5 Reeks, Mercedes EQE SUV, BYD Tang, Kia EV9, XPeng G9, Smart #3, BYD Seal, VinFast VF8, Honda ZR-V en Hyundai Kona. De meeste van deze wagens haalden een topscore van vijf sterren, behalve de drie laatsten in dit rijtje. Maar ook die brachten het er meer dan behoorlijk vanaf met vier sterren, waardoor de inzittenden zeer goed beschermd zijn bij een ongeval.
Toch wil Euro NCAP ook op een zeer ernstig gevaar wijzen van deze nieuwe lichting auto’s met een elektrische aandrijving. Slechts drie ervan bleven onder de kaap van 2 ton. En zelfs het ‘kleintje’ in de reeks, de Smart #3, zet nog steeds 1.985 kilogram op de weegschaal, waarmee de markttendens naar zwaardere personenwagens duidelijk is.
“Een zwaardere auto is per definitie een gevaarlijkere auto, ongeacht het gebruik van geavanceerde constructie- of rijhulptechnieken. Meer gewicht betekent immers meer energie bij een crash. Samen met een hogere voorzijde van de crossovers verkrijg je een dodelijke cocktail, zeker voor de zwakkere weggebruikers die hiermee nog kwetsbaarder worden”, luidt de conclusie van deze organisatie.
Advertentie – lees hieronder verder
Oorzaak consument en elektrificatie
Euro NCAP reageert hierop omdat de organisatie er de voorbije jaren van werd beschuldigd medeverantwoordelijk te zijn voor het opdrijven van het gewicht van de nieuwe auto’s door steeds extra veiligheidsvoorzieningen te eisen. Volgens hen is dat niet de eigenlijke oorzaak en is de huidige toename van het voertuiggewicht vooral te wijten aan de voorkeur van de consument voor grotere voertuigen en aan de elektrificatie, waarbij steeds grotere batterijen worden gebruikt om de EV’s een toereikende actieradius te bezorgen.
NCAP-topman Michiel van Ratingen zegt zich dan ook “ernstig zorgen te maken over aanrijdingen tussen deze zware elektrische crossovers en lichtere auto of zwakke weggebruikers. Deze trend van grotere en zwaardere crossovers komt noch de veiligheid, noch het milieu ten goede, en moet daarom dringend een halt worden toegeroepen, vooraleer er nog meer verkeersslachtoffers vallen”.
Populisme tegen premium crossovers
SUV’s en crossovers, die ruim de helft van de verkoop van nieuwe voertuigen in Europa uitmaken, liggen al langer onder vuur vanuit verschillende hoek. Maar natuurlijk is die kritiek niet helemaal terecht. Een groot deel van deze voertuigen zijn van een bescheiden formaat en wegen dus ook amper meer dan een doorsnee berline. Bovendien zijn de meeste modellen nog niet elektrisch aangedreven en hebben ze in het beste geval een elektrische ondersteuning bij de versies met een hybride aandrijving.
De poging om SUV’s en crossovers uit de stadscentra of periferie te weren, lijkt dan ook voorbarig. Net als de invoering van een speciaal rijbewijs voor SUV’s die zwaarder dan 1,8 ton zijn. Dit is een staaltje populisme dat totaal geen steek houdt. SUV’s en crossovers worden gewoon vanuit een bepaalde hoek geviseerd omwille van hun premium karakter. Maar vergeet niet dat een sympathiek ogend busje zoals de Volkswagen T6 ook meer dan 2 ton weegt en een verticale voorzijde als een muur heeft, waar niemand graag door geramd wordt. Kortom, hierover is nog niet het laatste woord gezegd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be