De winter zit vol verrassingen voor automobilisten. Onze winters zijn weliswaar al enkele jaren zachter, maar de klimaatverandering veroorzaakt steeds extremere weersomstandigheden. En skiliefhebbers die naar het buitenland op vakantie gaan, worden ook getroffen door deze lastige, verraderlijke wegen.
Door de evolutie van de autowereld rijden er steeds meer elektrische auto’s op onze wegen. Natuurlijk gaan die bestuurders ook op skivakantie. Maar worden elektrische auto’s in zware omstandigheden op dezelfde manier bestuurd en onder controle gehouden als auto's met een verbrandingsmotor?
Zwaarder
Het is duidelijk dat elektrische auto’s zich anders gedragen. Daar zijn enkele heel eenvoudige redenen voor: het veel hogere gewicht van deze auto’s en hun vermogen, vooral bij het vertrekken, omdat 100% van het koppel beschikbaar is vanaf nul toeren.
De constructeurs hebben echter aan alles gedacht. Te beginnen met een sneeuw- of low-gripmodus die de motormapping herprogrammeert: pedaalrespons, remmen, vering (wanneer die wordt aangestuurd) enzovoort. Het doel is om de auto zo soepel mogelijk te laten reageren op de weerselementen, zodat het gemakkelijker is om grip te vinden.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook het regeneratief remmen, dat de batterij oplaadt maar op sommige modellen vrij agressief ingrijpt, wordt zachter afgesteld om te voorkomen dat de wielen blokkeren tijdens het afremmen. De auto mag immers niet onstabiel worden. Als je merkt dat de wintermodus of de modus met weinig grip geen effect heeft op de regeneratie, dan moet je handmatig te werk gaan en het vermogen verlagen.
Terug naar achterwielaandrijving
Elektrische auto’s betekenen ook een terugkeer naar de oorsprong van het autorijden in de zin dat de meeste elektrische auto’s achterwielaandrijving hebben. Veel automobilisten zijn dat niet gewoon omdat ze altijd met voorwielaandrijving gereden hebben. Als de auto zich vastrijdt en de rijhulpmiddelen niet werken, moet je geen snelheid minderen om het onderstuur te stoppen, maar tegensturen – wat heel natuurlijk gebeurt – om het beoogde traject te volgen. Maar dit is echt alleen in nood.
Belangrijker is het remmen. Met 300 tot 500 kg extra gewicht moet je meer anticiperen op het afremmen. Meer gewicht betekent ook een langere remweg, zelfs met de juiste banden. Fysica heeft zijn grenzen, ondanks de vooruitgang van banden... Grotere veiligheidsafstanden respecteren, is daarom essentieel. Kortom, de elektrische auto is in extreme kou geen beperking, maar je moet er wel even leren om er goed mee om te gaan. Zoals bij heel veel zaken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be