De regels voor banden bij de technische keuring in Vlaanderen veranderen op 1 december. De eerste aanpassing is de minimale snelheidsindex van 160 km/u. Aangezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, volstaat een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden, ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan.
Als de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig, moet er wel een waarschuwingslabel met de toegestane maximumsnelheid op het dashboard aangebracht worden. Ter herinnering: vandaag moet de snelheidsindex van de banden altijd gelijk zijn aan of hoger zijn dan de maximumsnelheid van de auto, die je vindt op het gelijkvormigheidsattest.
Slijtage-indicator als referentie
De tweede verandering zijn minder strenge voorwaarden voor de symmetrie. Banden op dezelfde as worden vanaf 1 december alleen nog gecontroleerd op bandenmaten en bandenstructuur (radiaal/diagonaal).
Advertentie – lees hieronder verder
De bandenslijtage wordt dan weer aandachtiger gecontroleerd dan vroeger. De slijtage-indicator dient als referentie voor de controle. Als de slijtage-indicator aangeeft dat de profieldiepte van de band lager is dan 1,6 mm, dan wordt de auto afgekeurd (rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer). Vandaag krijg je hiervoor een rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid. Loopt de slijtage-indicator gelijk met de band, dan wordt de auto afgekeurd (rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid). Vandaag krijg je nog een groen keuringsbewijs met normale geldigheid en een opmerking om de banden in het oog te houden.
Veilig en transparant
Tot slot moeten banden van voertuigen die voor het eerst zijn ingeschreven vanaf 1 januari 2004 een goedkeuringsmerkteken (e-markering) hebben vanaf 1 december. Dit merkteken geeft aan of de band voldoet aan de Europese veiligheidsnormen. Het ontbreken van deze markering leidt tot een afkeuring (rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid).
“De nieuwe regels rond bandenkeuring zorgen ervoor dat de veiligheid gegarandeerd blijft. Dat is het ultieme uitgangspunt van elke autokeuring. We mogen het belang van correcte banden nooit onderschatten”, zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport. “Daarom zullen we strenger controleren op slijtage en kwaliteit. Maar tegelijk maken we de bandenkeuring transparanter en zelfs wat eenvoudiger en minder streng op andere vlakken.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be