Leiden ‘gevaarlijke’ dagrijlichten tot ongevallen?

Dagrijlichten werden in 2011 ingevoerd en zijn verplicht voor alle auto’s. Op het eerste gezicht maken ze auto’s beter zichtbaar. Maar in bepaalde gevallen zijn ze gevaarlijk. En daar is een goede reden voor.

Gepubliceerd op 27 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Leiden ‘gevaarlijke’ dagrijlichten tot ongevallen?

Dagrijverlichting is sinds februari 2011 verplicht. Deze lichten, die nu met leds werken, gaan automatisch branden zodra de auto gestart wordt. Het doel is auto’s beter zichtbaar maken als ze op de weg rijden. Het idee van dagrijverlichting komt uit de baanbrekende Scandinavische landen, waar de autoriteiten het aantal verkeersongevallen zagen dalen. Het gaat om alle voertuigen, inclusief vrachtwagens en bussen sinds augustus 2012.

Ze mogen vandaag dan wel heel gewoon zijn, dagrijlichten blijven vragen oproepen. Ze veroorzaken namelijk een onverwacht gedrag bij automobilisten. Als het regent, is het verplicht om de dimlichten in te schakelen om het voertuig beter zichtbaar te maken, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Maar veel automobilisten denken dat de dagrijverlichting volstaat en vergeten de dimlichten. Op twee of drie uitzonderingen na werken de dagrijlichten echter alleen vooraan en niet achteraan.

running daylight

Risico op ongevallen

In dit geval worden auto’s moeilijk zichtbaar in het verkeer. Dat leidt tot gevaar, vooral bij hevige regenval. Veel automobilisten hebben echter niet het gevoel dat ze een gevaar vormen in het verkeer, simpelweg omdat hun dagrijverlichting aan staat. Ook de dashboardverlichting brandt, maar die brandt tegenwoordig constant, vooral met digitale dashboards. Het lijkt dus alsof je goed zichtbaar bent, maar dat is niet het geval.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens verkeersinstituut VIAS is dit een bekende situatie en komen hierover veel klachten binnen. Het probleem is dat de achterlichten niet geactiveerd worden, behalve bij bepaalde modellen, zoals de Renault Mégane. Maar samen met enkele andere modellen blijft dit de uitzondering.

De Renault Mégane is een van de weinige auto's met dagrijverlichting achter.
De Renault Mégane is een van de weinige auto's met dagrijverlichting achter.

Verandering op wereldniveau?

Volgens VIAS is de FOD Mobiliteit op de hoogte en heeft die een dossier ontvangen. Het doel is om een internationale werkgroep op te richten die kan leiden tot een wijziging van de Europese of zelfs wereldwijde wetgeving. Misschien worden constructeurs verplicht om voor de dagrijlichten niet alleen de lampen vooraan maar ook achteraan in te schakelen. Dat is trouwens nog niet genoeg, want in de wegcode staat dat je de dimlichten en zelfs de mistlichten voor en achter moet inschakelen bij hevige regenval. Deze wetswijzigingen zullen minstens enkele jaren duren.

3008-hybrid-gallery-1-d

VIAS vindt dat het probleem deels te wijten is aan het gebrek aan kennis van automobilisten over de functies van hun auto. Ze weten namelijk niet altijd welke lichten aan moeten en welke gekoppeld zijn (voor-achter). Je moet je lichten ook steeds minder zelf inschakelen door de automatische koplampen, die ook worden ingeschakeld zodra de ruitenwissers werken. Het valt nog te bezien hoe dit afloopt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.