Deze auto rijdt zonder bestuurder door de fabriek

Zelfrijdende auto’s zijn er nog steeds niet. Dat de technologie al ver staat, bewijst BMW, dat in zijn fabrieken afgewerkte auto’s op eigen houtje laat rondrijden.

Gepubliceerd op 27 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Deze auto rijdt zonder bestuurder door de fabriek

In een werkende fabriek moet je sowieso al goed uit je doppen kijken om niet van je sokken gereden te worden door onderdelenkarren, vorkliften en ander rollend materieel. In sommige gevallen zit er al geen chauffeur meer voorin dat soort vervoersmiddelen. De meeste autofabrieken doen bijvoorbeeld al beroep op zelfrijdende goederenkarretjes die verse onderdelen naar een bepaalde post aan de productielijn aanvoeren.

Dat klinkt vervaarlijker en ingewikkelder dan het is. Dat soort autonome voertuigen rijdt traag over een eenvoudig voorgeprogrammeerd traject, vergezeld van bieptonen en met een extreem defensieve programmering. Bij de minste mogelijkheid tot een botsing blokkeert het karretje, tot het zich ervan vergewist heeft dat de kust veilig is.

 

P90581195_highRes_automated-driving-in

Advertentie – lees hieronder verder

Over heel Europa

BMW gaat nu een stapje verder en laat zijn afgewerkte auto’s autonoom van de productieband naar het volgende station rijden. Zonder chauffeur dus, en zonder dat er een robot, draagarm of rollend tapijt aan te pas komt. Dat systeem test de Duitse autobouwer al 2 jaar uit in zijn grootste Europese fabriek, in het Beierse Dingolfing, waar ze de 5 Reeks en 7 Reeks bouwen. Het wordt nu stapsgewijs de standaardprocedure over alle BMW-fabrieken in Europa.

De auto’s volgen een route van meer dan 1 kilometer, van een van de 2 assemblagelijnen over een kort testparcours naar de finale afwerking. Daar krijgen de auto’s een laatste inspectie en worden ze gereed gemaakt voor het transport naar het land waar ze besteld zijn.

Het traject is afgebakend met sensoren, wat er volgens BMW ”de grootste LIDAR-infrastructuur van Europa” van maakt. De auto’s hebben ook zelf sensoren aan boord, die op de openbare weg dienen voor veiligheids- en assistentiefuncties. Deze zorgen er eveneens voor dat de auto’s zich op eigen houtje een weg door de fabriek kunnen banen.

P90559476_highRes_bmw-group-plant-ding

Nieuwe fabriek

Ook in zijn fabriek in Leipzig gaat BMW eerstdaags dus auto’s van A naar B laten rijden. Daar gaat het om compactere modellen, plus de Countryman van zustermerk Mini. Volgend jaar volgen dan Regensburg en Oxford (Verenigd Koninkrijk), en meteen ook Debrecen, in Hongarije.

Daar start BMW volgend jaar met de productie van zijn nieuwe generatie elektrische modellen, onder de noemer Neue Klasse. Het gaat om een gloednieuwe en ultramoderne fabriek, die recent is beginnen met het proefdraaien. Met zijn Hongaarse vestiging is BMW op één na de laatste Europese autobouwer die in Oost-Europa neerstrijkt, waar de loonkost een heel stuk lager ligt dan in Duitsland. Onder andere Mercedes, de VW-groep, Stellantis, Jaguar-Land Rover en Renault bouwen al auto’s in landen in het voormalige Oostblok. Ook Volvo is er bezig aan een fabriek, in Slovakije, die tegen 2026 operationeel moet zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
45.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
45.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.