In een werkende fabriek moet je sowieso al goed uit je doppen kijken om niet van je sokken gereden te worden door onderdelenkarren, vorkliften en ander rollend materieel. In sommige gevallen zit er al geen chauffeur meer voorin dat soort vervoersmiddelen. De meeste autofabrieken doen bijvoorbeeld al beroep op zelfrijdende goederenkarretjes die verse onderdelen naar een bepaalde post aan de productielijn aanvoeren.
Dat klinkt vervaarlijker en ingewikkelder dan het is. Dat soort autonome voertuigen rijdt traag over een eenvoudig voorgeprogrammeerd traject, vergezeld van bieptonen en met een extreem defensieve programmering. Bij de minste mogelijkheid tot een botsing blokkeert het karretje, tot het zich ervan vergewist heeft dat de kust veilig is.
Advertentie – lees hieronder verder
Over heel Europa
BMW gaat nu een stapje verder en laat zijn afgewerkte auto’s autonoom van de productieband naar het volgende station rijden. Zonder chauffeur dus, en zonder dat er een robot, draagarm of rollend tapijt aan te pas komt. Dat systeem test de Duitse autobouwer al 2 jaar uit in zijn grootste Europese fabriek, in het Beierse Dingolfing, waar ze de 5 Reeks en 7 Reeks bouwen. Het wordt nu stapsgewijs de standaardprocedure over alle BMW-fabrieken in Europa.
De auto’s volgen een route van meer dan 1 kilometer, van een van de 2 assemblagelijnen over een kort testparcours naar de finale afwerking. Daar krijgen de auto’s een laatste inspectie en worden ze gereed gemaakt voor het transport naar het land waar ze besteld zijn.
Het traject is afgebakend met sensoren, wat er volgens BMW ”de grootste LIDAR-infrastructuur van Europa” van maakt. De auto’s hebben ook zelf sensoren aan boord, die op de openbare weg dienen voor veiligheids- en assistentiefuncties. Deze zorgen er eveneens voor dat de auto’s zich op eigen houtje een weg door de fabriek kunnen banen.
Nieuwe fabriek
Ook in zijn fabriek in Leipzig gaat BMW eerstdaags dus auto’s van A naar B laten rijden. Daar gaat het om compactere modellen, plus de Countryman van zustermerk Mini. Volgend jaar volgen dan Regensburg en Oxford (Verenigd Koninkrijk), en meteen ook Debrecen, in Hongarije.
Daar start BMW volgend jaar met de productie van zijn nieuwe generatie elektrische modellen, onder de noemer Neue Klasse. Het gaat om een gloednieuwe en ultramoderne fabriek, die recent is beginnen met het proefdraaien. Met zijn Hongaarse vestiging is BMW op één na de laatste Europese autobouwer die in Oost-Europa neerstrijkt, waar de loonkost een heel stuk lager ligt dan in Duitsland. Onder andere Mercedes, de VW-groep, Stellantis, Jaguar-Land Rover en Renault bouwen al auto’s in landen in het voormalige Oostblok. Ook Volvo is er bezig aan een fabriek, in Slovakije, die tegen 2026 operationeel moet zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be